Scenariusz lekcji

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Rozmnażanie i rozwój płazów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Różnorodność zwierząt. Uczeń:
4) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie bezczaszkowców i kręgowców, a w ich obrębie krągłoustych, ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków; na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz zachowania godowe płazów.

  • Wykażesz zależność budowy jaja płazów z wodnym środowiskiem ich rozwoju.

  • Wykażesz zależność między wielkością a ilością składanych przez płazy jaj.

  • Porównasz formy rozrodu właściwe dla poszczególnych grup płazów.

  • Wykażesz różnice w budowie larwy płazów ogoniastych i płazów bezogonowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • obserwacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozmnażanie i rozwój płazów”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.

  2. Nauczyciel przygotowuje na zajęcia kartki z rysunkami walizki i kosza oraz stwierdzeniami związanymi z tematem lekcji.

Faza wstępna:

  1. Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wyjaśnili zagadnienia poznane na wcześniejszych zajęciach:
    podział systematyczny i znaczenie płazów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeśli nauczyciel uzna, że przygotowanie uczniów jest niewystarczające, prosi ich o zapoznanie się z treścią z sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie omawiają podział systematyczny płazów, zachowania godowe, sposoby rozmnażania i rozwój u poszczególnych grup płazów, wykorzystując ilustracje z e‑materiału wyeksponowane na tablicy interaktywnej.

  2. Praca z symulacją interaktywną pt. „Cykl rozwojowy płazów bezogonowych”. Nauczyciel wyświetla symulację i wspólnie z uczniami analizuje zmiany zachodzące w wyglądzie zewnętrznym płazów bezogonowych w czasie ich rozwoju. Prosi podopiecznych, by wypisali cechy charakterystyczne dla każdego stadium rozwojowego płazów bezogonowych, a następnie wyjaśnili, dlaczego kijanki mają ogony i wyglądem przypominają ryby.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na grupy, a następnie zapoznali się z treścią ćwiczenia nr 6 z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie ocenili, które z przedstawionych stwierdzeń dotyczących rozwoju ambystomy meksykańskiej są prawdziwe, a które fałszywe. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  4. Na podstawie tekstu zamieszczonego w ćwiczeniu nr 6 uczniowie opracowują w tych samych grupach odpowiedzi na pytania postawione w ćwiczeniach nr 7 (dlaczego aksolotle żyjące w jeziorze Xochimilco bardzo rzadko osiągają stadium postaci dorosłej) i 8 (dlaczego larwy ambystom żyjących w jeziorach na wyższych wysokościach częściej osiągają stadium postaci dorosłej niż larwy ambystom występujące w jeziorach na niższych wysokościach). Po upływie wyznaczonego czasu grupy konfrontują swoje odpowiedzi, nauczyciel sprawdza ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Praca w grupach. Każdy zespół otrzymuje kartki z rysunkami kosza i walizki oraz stwierdzeniami związanymi z tematem lekcji. Zadaniem uczniów jest ocena prawdziwości każdego z tych stwierdzeń i wskazanie ich miejsca: prawdziwe powinny trafić do walizki, fałszywe – do kosza.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście ocenia pracę uczniów na lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

  • Uczniowie mogą wykorzystać symulację interaktywną w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.