Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Relacje między Bogiem i człowiekiem na podstawie Psalmów J. Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
przygotowuje prezentację na temat psalmów;
nazywa postawy, jakie człowiek może przyjmować wobec Boga;
gromadzi cytaty, które mogą ilustrować różne typy psalmów;
bierze udział w dyskusji na temat relacji między Bogiem i człowiekiem na podstawie psalmów;
dokonuje interpretacji Psalmu 130 Jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują prezentacje na temat psalmów (definicja i podział ze względu na tematykę).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat problemów egzystencjalnych, z którymi współcześnie zmagają się młodzi ludzie. Nauczyciel pyta o to, jakie młodzi ludzie mają lęki, niepokoje, obawy oraz czy w trudnych chwilach zwracają się do Boga i dlaczego.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o prezentację pracy wykonanej w domu. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel dopowiada, że Psałterz Dawidów już samą nazwą sugeruje, kto jest autorem biblijnych pieśni. Wyraz Dawidów nie oznacza jednak, że tych Dawidów było kilku. To tzw. przymiotnik dzierżawczy, odpowiadający na pytanie: czyj? Współcześnie forma ta brzmiałaby: Dawidowy.
Uczniowie nazywają postawy, jakie człowiek może przyjmować wobec Boga. Następnie zapoznają się z mapą myśli i uzupełniają ją własnymi wnioskami i przykładami.
Uczestnicy lekcji kontynuują pracę z mapą myśli. Zapoznają się z cytatami zamieszczonymi w multimedium. Następnie gromadzą własne przykłady cytatów, które mogą ilustrować różne typy psalmów. Mogą skorzystać z przekładów Jana Kochanowskiego.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 3 i 4. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary. Pozostałe ćwiczenia wykonują w dwójkach. Przedstawiciel przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prezentuje uczniom wybrane psalmy skomponowane do słów Kochanowskiego przez Mikołaja Gomółkę. Uczniowie po wysłuchaniu nagrań podsumowują swoją wiedzę na temat psalmów Kochanowskiego oraz wymieniają się refleksjami na temat wysłuchanych utworów.
Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania związanego z tematem lekcji: Jakie relacje między Bogiem i człowiekiem można zauważyć na podstawie Psalmów J. Kochanowskiego?
Praca domowa:
Zinterpretuj Psalm 130 Jana Kochanowskiego. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.
Materiały pomocnicze:
http://rcin.org.pl/Content/78367/WA248_90766_III-13-477-1-5_gomolka-melodie-5_o.pdf
Adam Karpiński, Renesans, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.