Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Koprowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Siatka ostrosłupa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum ogólnokształcące, technikum. Zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:

6) Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • projektuje siatkę bryły na podstawie jej opisu albo rzutu,

  • rozpoznaje wśród rysunków płaskich te, które przedstawiają siatkę pewnego ostrosłupa,

  • rozwiązuje proste zadania konstrukcyjne,

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • formułowanie wniosków w oparciu o siatki brył i aplety geogebry przedstawiające ostrosłupy i ich siatki w 3D,

  • dyskusja,

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna ucznia.

Środki dydaktyczne:

  • modele ostrosłupów, przykłady ich siatek,

  • komputer z głośnikami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • projektor multimedialny/tablica interaktywna.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przyborów do rozwiązywania zadań konstrukcyjnych (cyrkiel, linijka, ołówek).

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od prezentacji pierwszego apletu. Uczniowie wspólnie dyskutują, jakie warunki spełnia rysunek, który nazywamy siatką ostrosłupa.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom animację. Wspólnie ustalają, z jakich etapów składa się rozwiązanie zadania konstrukcyjnego.

  2. Uczniowie w grupach 3‑4 osobowych konstruują siatkę ostrosłupa z przykładu pierwszego. Ostatecznie w dyskusji z nauczycielem przypominają kolejne etapy potrzebnych konstrukcji podstawowych (prostych prostopadłych, sześciokąta foremnego).

  3. Metodą burzy mózgów uczniowie ustalają strategię rozwiązania przykładu 2 i zapisują ją w zeszytach. Następnie w grupach 3‑osobowych rozwiązują przykład zgodnie z opracowaną procedurą. Ostatecznie jeden z uczniów przedstawia prawidłowe rozwiązanie.

  4. Nauczyciel zapoznaje uczniów z trzecim przykładem z części „Przeczytaj”. Tym razem uczniowie w grupach opracowują samodzielnie sposób naszkicowania bryły, strategię rozwiązania i wykonują polecenie. Uczniowie, którzy mają kłopot z wyobrażeniem sobie bryły wycinają i składają naszkicowaną siatkę. Metodą rozmowy kierowanej uczniowie ustalają i notują w zeszytach rozwiązanie zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podkreśla, które umiejętności ćwiczone na lekcji są najistotniejsze. Odwołuje się do informatora maturalnego i opisanych tam kompetencji. Podkreśla najistotniejsze uwagi dotyczące strategii rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, którzy nie zdążyli samodzielnie zanotować rozwiązań zadań z przykładów, o uzupełnienie rozwiązań przy pomocy części „Przeczytaj”.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom rozwiązanie ćwiczenia z części „Sprawdź się” dotyczącego pseudosiatki. Wyjaśnia, jak uczeń może poskładać bryłę za pomocą takiego obiektu.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłupy

Siatki i modele brył

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą też w grupach wyodrębnić na podstawie animacji etapy rozwiązania zadania konstrukcyjnego i od razu przystąpić do rozwiązania przykładu pierwszego.