Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Natężenie pola grawitacyjnego vs przyspieszenie grawitacyjne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
2) stosuje do obliczeń związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej masą i promieniem.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje natężenie pola grawitacyjnego,

  2. tłumaczy, co natężenie pola grawitacyjnego i przyspieszenie grawitacyjne mają wspólnego,

  3. tłumaczy różnice pomiędzy natężeniem pola grawitacyjnego a przyspieszeniem grawitacyjnym.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenie, podsumowująca rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni przedstawić posiadane informacje na temat pola grawitacyjnego oraz natężenia tego pola, które poznali na poprzednich lekcjach.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    – nauczyciel przypomina uczniom informacje na temat pola grawitacyjnego oraz wzór na natężenie pola grawitacyjnego,
    – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych,
    – nauczyciel prosi uczniów, by wykonali na tablicy działania na jednostkach dla natężenia pola grawitacyjnego - wybiera jednego z uczniów, by wykonał to zadanie,
    – uczeń wykonuje zadanie na tablicy,
    – nauczyciel kontroluje poprawność rozwiązania, następnie pyta uczniów, z czym kojarzy im się otrzymany wynik,
    – uczniowie odpowiadają, że otrzymany wynik jest również jednostką przyspieszenia,
    – nauczyciel opowiada uczniom o podobieństwach i różnicach pomiędzy natężeniem pola grawitacyjnego a przyspieszeniem grawitacyjnym,
    – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania: 3, 4, 5, 6 z zestawu ćwiczeń, 
    – uczniowie rozwiązują na tablicy zadania problemowe,
    – nauczyciel sprawdza postępy uczniów i komentuje uzyskane przez nich wyniki, poprawiając ewentualne błędy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiane są rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo nauczyciel powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Uczniowie powinni zapoznać się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może zostać wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia po lekcji.