| |
| |
| Natężenie pola grawitacyjnego vs przyspieszenie grawitacyjne |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 2) stosuje do obliczeń związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej masą i promieniem. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje natężenie pola grawitacyjnego,
tłumaczy, co natężenie pola grawitacyjnego i przyspieszenie grawitacyjne mają wspólnego,
tłumaczy różnice pomiędzy natężeniem pola grawitacyjnego a przyspieszeniem grawitacyjnym.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenie, podsumowująca rozmowa kierowana |
| |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni przedstawić posiadane informacje na temat pola grawitacyjnego oraz natężenia tego pola, które poznali na poprzednich lekcjach. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel przypomina uczniom informacje na temat pola grawitacyjnego oraz wzór na natężenie pola grawitacyjnego, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – nauczyciel prosi uczniów, by wykonali na tablicy działania na jednostkach dla natężenia pola grawitacyjnego - wybiera jednego z uczniów, by wykonał to zadanie, – uczeń wykonuje zadanie na tablicy, – nauczyciel kontroluje poprawność rozwiązania, następnie pyta uczniów, z czym kojarzy im się otrzymany wynik, – uczniowie odpowiadają, że otrzymany wynik jest również jednostką przyspieszenia, – nauczyciel opowiada uczniom o podobieństwach i różnicach pomiędzy natężeniem pola grawitacyjnego a przyspieszeniem grawitacyjnym, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania: 3, 4, 5, 6 z zestawu ćwiczeń, – uczniowie rozwiązują na tablicy zadania problemowe, – nauczyciel sprawdza postępy uczniów i komentuje uzyskane przez nich wyniki, poprawiając ewentualne błędy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiane są rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo nauczyciel powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Uczniowie powinni zapoznać się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może zostać wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia po lekcji. |