Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Receptory narządów wewnętrznych, stawów i mięśni człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, czym jest receptor i jaką pełni funkcję;
wymienia podstawowe kryteria podziału receptorów;
charakteryzuje typy receptorów występujących w narządach wewnętrznych;
podaje przykłady receptorów czucia głębokiego występujących w stawach, ścięgnach i mięśniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli;
gwiazda pytań;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
4 arkusze papieru A1, flamastry
arkusz papieru A3 z narysowaną gwiazdą pytań.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.
Nauczyciel zadaje pytania: „Co to jest receptor? Jaką funkcję pełni receptor?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Grupy w oparciu o e‑materiał proszone są o opracowanie zagadnienia podziału receptorów. Nauczyciel zapisuje na tablicy polecenie dla wszystkich grup: „Uporządkuj w graficzny sposób oraz zapisz informacje dotyczące podziału receptorów z uwzględnieniem różnic w lokalizacji receptora oraz źródła działającego na niego bodźca. Przedstaw wiadomości w formie haseł, symboli, rysunków”.
Nauczyciel rozdaje grupom arkusz papieru A1 oraz flamastry. Omawia zasady tworzenia mapy myśli, podaje czas na wykonanie zadania.
Uczniowie opracowują zagadnienia przy użyciu materiałów zawartych w e‑materiale, wypisując lub rysując najistotniejsze informacje.
Nauczyciel kontroluje pracę grup oraz w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie przeznaczonego czasu chętne osoby z grupy przedstawiają swoje mapy myśli.
Grupy otrzymują arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem grup jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy „Receptory czucia trzewnego i głębokiego”. Maksymalna liczba pytań: 5.
Grupy po napisaniu pytań przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi na pytania w oparciu o wiadomości znajdujące się w e‑materiale. Odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują do niej polecenia.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje prace grup.
Nauczyciel prosi grupy o odpowiedzi na pytania od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez ucznia w podczas lekcji powtórzeniowej.