Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czym charakteryzują się czynniki nukleofilowe?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:

9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest nukleofil;

  • rozpoznaje nukleofile w reakcjach chemicznych;

  • porównuje czynniki elektrofilowe z nukleofilowymi.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje wprowadzenie zawarte w e‑materiale.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie indywidua chemiczne można zaliczyć do zasad Lewisa.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami w e‑materiale, dotyczącymi charakterystyki czynnika nukleofilowego, po czym chętny uczeń opisuje czynnik nukleofilowy na forum klasy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną jego wypowiedzi.

  2. Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów jedną strukturę czynnika nukleofilowego. Zadaniem uczniów jest narysować jej wzór strukturalny i określić charakterystyczny element budowy, dzięki któremu jest nukleofilem. Po wyznaczonym czasie uczniowie podchodzą kolejno do tablicy i przekazują wiedzę na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Poszczególne przykłady nukleofili uczniowie zapisują w zeszytach.

  3. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji pt. „Nukleofile w substytucji nukleofilowej.” Po zapoznaniu się z zawartością animacji uczniowie w parach wykonują zawarte tam polecenia.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:

  • Co to jest nukleofil?

  • Czy Br + to nukleofil?

  • Czy Br to nukleofil?

  • Czy CH 3 CH 2 + to nukleofil?

  • Czy OH to nukleofil?

  • Czy HS to nukleofil?

  • Czy H 2 O  to nukleofil?

  • Czym charakteryzują się nukleofile?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/przypomniałam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest nukleofil?

  • Czy Br + to nukleofil?

  • Czy Br to nukleofil?

  • Czy CH 3 CH 2 + to nukleofil?

  • Czy OH to nukleofil?

  • Czy HS to nukleofil?

  • Czy H 2 O  to nukleofil?

  • Czym charakteryzują się nukleofile?