Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Problemy prowadzące do rozwiązywania równań kwadratowych z parametrem
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
znajduje wszystkie takie wartości rzeczywiste parametru, aby rozwiązania danego równania spełniały określony warunek
wyznacza takie wartości parametru, aby wykres funkcji kwadratowej spełniał określony warunek
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem galerii zdjęć interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane ze sposobami rozwiązywania równań kwadratowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się wiadomościami dotyczącymi wyznaczania pierwiastków równania kwadratowego z parametrem, które przygotowali w domu.
Teraz uczniowie pracują w grupach 6 osobowych i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe rozwiązują zadania interaktywne. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń interaktywnych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie 2 umieszczone pod galerią.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Przykłady zawarte w galerii zdjęć interaktywnych uczniowie mogą potraktować jako materiał powtórzeniowy przed pracą klasową. Mogą też wykorzystać je jako wstęp do zajęć związanych z rozwiązywaniem nierówności kwadratowych z parametrem.