| |
| |
| Definicja ruchu prostoliniowego jednostajnego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. II. Mechanika. Uczeń: 4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
pozna definicję ruchu jednostajnego prostoliniowego.
pozna zasadnicze cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego.
zastosuje podstawowe zależności pomiędzy wielkościami w ruchu jednostajnym prostoliniowym.
oceni, czy dany ruch jest ruchem jednostajnym prostoliniowym.
|
| |
|
| |
| - dyskusja, - praca w parach. |
| pracownia komputerowa, na każdym komputerze powinien być program do oglądania filmu klatka po klatce, program graficzny umożliwiający odczytanie współrzędnej kursora oraz program do robienia wykresów |
| instrukcje obsługi programów |
|
|
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom pracę domową w postaci zapoznania się z e‑materiałem w szczególności z audiobookiem i nagranie za pomocą telefonu komórkowego ruchu, który wydaje im się ruchem jednostajnym prostoliniowym. Nauczyciel zadaje pytania: - jakie są podstawowe cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego? - w jaki sposób można sprawdzić, czy ruch jest jednostajny i prostoliniowy? |
|
Uczniowie mają za zadanie obejrzeć nagrane przez siebie filmy klatka po klatce, odczytać z poszczególnych klatek współrzędne poruszającego się ciała i zrobić wykres zależności położenia od czasu.
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób ma przebiegać to ćwiczenie, oraz rozdaje instrukcje obsługi programów.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie wybierając, jeden z nagranych przez każdą parę filmów lub - jeśli wystarczy im czasu - wykonują ćwiczenie dla obu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i pomaga rozwiązać problemy techniczne.
|
|
Uczniowie przedstawiają kolejno wyniki zadania oraz wnioski - czy ruch jest jednostajny, prostoliniowy, czy też nie.
Uczniowie rozwiązują zadania 3,6,8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy.
|
|
Zadania 1, 2, 4, 5, 7 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Wysłuchanie audiobooka można zadać uczniom jako pracę domową po lekcji - w ramach utrwalenia wiadomości. Wtedy lekcję należy zacząć od przedstawienia definicji ruchu jednostajnego. |