Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Definicja ruchu prostoliniowego jednostajnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna definicję ruchu jednostajnego prostoliniowego.

  2. pozna zasadnicze cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego.

  3. zastosuje podstawowe zależności pomiędzy wielkościami w ruchu jednostajnym prostoliniowym.

  4. oceni, czy dany ruch jest ruchem jednostajnym prostoliniowym.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

praca przy komputerze

Formy zajęć:

- dyskusja,
- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

pracownia komputerowa, na każdym komputerze powinien być program do oglądania filmu klatka po klatce, program graficzny umożliwiający odczytanie współrzędnej kursora oraz program do robienia wykresów

Materiały pomocnicze:

instrukcje obsługi programów

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom pracę domową w postaci zapoznania się z e‑materiałem w szczególności z audiobookiem i nagranie za pomocą telefonu komórkowego ruchu, który wydaje im się ruchem jednostajnym prostoliniowym.
Nauczyciel zadaje pytania:
- jakie są podstawowe cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego?
- w jaki sposób można sprawdzić, czy ruch jest jednostajny i prostoliniowy?

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie mają za zadanie obejrzeć nagrane przez siebie filmy klatka po klatce, odczytać z poszczególnych klatek współrzędne poruszającego się ciała i zrobić wykres zależności położenia od czasu.

  • Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób ma przebiegać to ćwiczenie, oraz rozdaje instrukcje obsługi programów.

  • Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie wybierając, jeden z nagranych przez każdą parę filmów lub - jeśli wystarczy im czasu - wykonują ćwiczenie dla obu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i pomaga rozwiązać problemy techniczne.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przedstawiają kolejno wyniki zadania oraz wnioski - czy ruch jest jednostajny, prostoliniowy, czy też nie.

  • Uczniowie rozwiązują zadania 3,6,8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy.

Praca domowa:

Zadania 1, 2, 4, 5, 7 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Wysłuchanie audiobooka można zadać uczniom jako pracę domową po lekcji - w ramach utrwalenia wiadomości. Wtedy lekcję należy zacząć od przedstawienia definicji ruchu jednostajnego.