Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jak poruszają się satelity wokół Ziemi? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik i ekran do wyświetlenia multimedium, urządzenia multimedialne z dostępem do Internetu dla każdej grupy uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Pierwsza prędkość kosmiczna”, ”Zastosowanie praw Keplera w obliczeniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z tekstem w tym e‑materiale oraz rozwiązują samodzielnie zadania sprawdzające z tego e‑materiału w domu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla multimedium bazowe tego e‑materiału. Rozpoczyna tym dyskusję na temat problemu zanieczyszczenia przestrzeni kosmicznej. Uczniowie, w dyskusji stymulowanej przez nauczyciela, rozważają problemy związane z kosmicznymi śmieciami. Jakim dziedzinom nauki może przeszkadzać taka ilość sztucznych satelitów? Jak można rozwiązać ten problem? Czy naprawdę potrzeba aż tylu satelitów w kosmosie? Jak można zmniejszyć ilość satelitów krążących wokół Ziemi? | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy po maksymalnie 4 osoby. Każdej grupie przydziela innego satelitę. Uczniowie mają na celu znalezienie w Internecie podstawowych informacji opisujących ruch tych satelitów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje, plakat, referat (forma dowolna) na temat Tianhe 1. Praca ma zawierać dokładną analizę ruchu satelity: orbita, prędkość, wysokość itp. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu przed lekcją. |