| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. X. Fale i optyka. Uczeń: 19) opisuje przykłady zjawisk optycznych w przyrodzie: miraże, czerwony kolor zachodzącego Słońca, zjawisko Tyndalla. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
dowie się, czym jest efekt Tyndalla;
pozna mechanizm powstawania tego zjawiska;
nauczy się dostrzegać opisywany efekt w otaczającej go rzeczywistości.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana |
| |
| |
| laser lub latarka, płaskie naczynie z wodą, mleko |
|
|
Nauczyciel rozpoczynając lekcję powinien zaciekawić uczniów poprzez wykonanie prostego doświadczenia: - do płaskiego naczynia wlewa wodę, a następnie kieruje na nie światło latarki lub lasera (najlepiej, gdyby pomieszczenie, w którym wykonywane jest doświadczenie, było zaciemnione), - do wody dolewa mleka, dokładnie miesza powstały roztwór, a następnie powtarza krok ze źródłem światła. Uczniowie powinni zaobserwować, że wiązka światła po przejściu przez roztwór wody i mleka uległa rozszerzeniu. Po wykonaniu doświadczenia nauczyciel rozpoczyna z uczniami rozmowę na temat przyczyn zaobserwowanego zjawiska. W tej części lekcji należy przypomnieć, czym jest zjawisko rozproszenia światła. |
|
– nauczyciel zadaje uczniom pytanie, gdzie w życiu codziennym mogą dostrzec podobny efekt, – uczniowie w odpowiedzi powinni powiedzieć o: sprzątaniu zakurzonych pomieszczeń, jeździe we mgle, smugach światła przedostających się przez korony drzew – jeśli któregoś z tych elementów zabraknie, nauczyciel powinien nakierować uczniów na jego podanie, – nauczyciel komentuje podane przez uczniów przykłady, – nauczyciel opowiada uczniom o zastosowaniu zjawiska Tyndalla do pomiaru zanieczyszczeń środowiska, określania stężeń roztworów, badań okulistycznych, etc. Mówi także o efekcie Tyndalla w medycynie estetycznej. – uczniowie, na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela, mają za zadanie ułożyć pytania dotyczące tematu, które następnie zadadzą swoim kolegom z klasy, – uczniowie po kolei prezentują ułożone pytania, – nauczyciel ocenia trafność zaprezentowanych pytań, – pozostali członkowie zespołu klasowego udzielają odpowiedzi na zadane pytania, – nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi. |
|
Nauczyciel pyta uczniów, co zapamiętali z lekcji, a następnie przeprowadza z nimi rozmowę, podczas której przypomina poznane zagadnienia. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do materiału oraz wykonanie ośmiu zadań znajdujących się w tym materiale. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |