Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest temperatura i ciśnienie gazu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak odróżnić przekaz energii w formie pracy mechanicznej od przekazu energii w postaci ciepła?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, jak wyobrażają sobie obraz powietrza w klasie, gdyby mogli zobaczyć składające się na nie cząsteczki. Uczniowie zapisują na tablicy wnioski z dyskusji:
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest model gazu doskonałego. Uczniowie oglądają animację „Gaz doskonały”. Nauczyciel wprowadza pojęcie temperatury jako wielkości wprost proporcjonalnej do średniej energii kinetycznej cząsteczek. Uczniowie dyskutują proces wyrównywania temperatur dwóch zetkniętych ciał, rozważając procesy zachodzące na poziomie mikroskopowym – przekaz energii kinetycznej w zderzeniach cząsteczek. Uczniowie oglądają animację „Temperatura gazu”. Uczniowie oglądają animację „Ciśnienie w gazie”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach wykonują polecenia związane z animacjami i dyskutują odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i wykonują polecenia zadania z nią związane. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |