Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obejrzyj grafikę interaktywną i odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej i odpowiedz na pytania

Cząsteczki gazów zawartych w powietrzu, uderzając w ścianki balonika, działają na nie z pewną siłą. Całkowita siła działająca na ścianki podzielona przez pole powierzchni ścianek to ciśnienie gazu w baloniku:

Co się zmieni, gdy mocniej nadmuchamy balonik, albo gdy nadmuchany na mrozie balonik wniesiemy do ciepłego pokoju?

R1aKrilRy8CZI
Ilustracja interaktywna 1. balonik wypełniony powietrzem Cząsteczki powietrza uderzające w ścianki balonika działają na nie siłą. Całkowita siła działająca na ścianki podzielona przez pole powierzchni ścianek to ciśnienie gazu w baloniku.
Co się zmieni, gdy mocniej nadmuchamy balonik?, 2. dalsze nadmuchiwanie balonika Liczba cząsteczek powietrza zwiększyła się. Teraz więcej cząsteczek uderza w ścianki i wzrosła całkowita siła na działająca na nie. Ciśnienie powietrza w baloniku wzrosło.
Co się stanie, gdy nadmuchany na mrozie balonik wniesiemy do ciepłego pokoju?, 3. ogrzanie balonika Temperatura powietrza w baloniku zwiększyła się. Cząsteczki poruszają się z większymi energiami kinetycznymi i z większą siłą uderzają w ścianki balonika. Ciśnienie powietrza w baloniku jeszcze bardziej wzrosło.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Ilustracja przedstawia trzy balony, jeden obok drugiego. Wewnątrz balonów umieszczono szare punkty symbolizujące cząsteczki gazu, do których przyłożono strzałki, czyli wektory prędkości cząsteczek. Wektory prędkości skierowane są w losowych kierunkach. Do obwodów balonów przyłożono niebieskie strzałki symbolizujące wektory sił działających na ścianki. Wektory sił rozchodzą się promieniście od balonów. Lewy balon jest najmniejszy, a wektory sił wokół niego są najkrótsze. Prawy balon jest największy, a wektory siła wokół niego są najdłuższe. Do balonów przyporządkowano cyfry od jeden do trzy. Do lewego balonu przyporządkowano cyfrę jeden. Po kliknięciu cyfry jeden, na ekranie pojawia się okno informacyjne. Widnieje w nim informacja, że balonik wypełniony jest powietrzem. Cząsteczki powietrza uderzające w ścianki balonika działają na nie siłą. Całkowita siła działająca na ścianki podzielona przez pole powierzchni ścianek to ciśnienie gazu w baloniku. Pojawia się również pytanie: co się zmieni, gdy mocniej nadmuchamy balonik? Do środkowego balonika przyporządkowano cyfrę dwa. Po kliknięciu cyfry dwa, na ekranie pojawia się okno informacyjne. Widnieje w nim informacja o konsekwencjach dalszego nadmuchiwania balonika. Liczba cząstek powietrza wewnątrz balonika zwiększa się. Teraz więcej cząsteczek uderza w ścianki i wzrosła całkowita siła działająca na ścianki. Ciśnienie powietrza w baloniku wzrosło. Pojawia się pytanie: co się stanie, gdy nadmuchany na mrozie balonik wniesiemy do ciepłego pomieszczenia? Do prawego balonika przyporządkowano cyfrę trzy. Po kliknięciu cyfry trzy, na ekranie pojawia się okno informacyjne. Widnieje w nim informacja o następstwach ogrzewania balonika. Temperatura powietrza w baloniku zwiększyła się. Cząsteczki poruszają się z większymi energiami kinetycznymi i z większą siłą uderzają w ścianki balonika. Ciśnienie powietrza w baloniku jeszcze bardziej rośnie. Balonik może pęknąć.

1
Polecenie 1

Gaz znajduje się w pojemniku zamkniętym ruchomym tłokiem. Określ, jak zmieni się ciśnienie gazu, gdy przy stałej temperaturze zwiększy się objętość pojemnika. Podaj przyczynę tej zmiany.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Gaz znajduje się w zamkniętym pojemniku. Określ, jak zmieni się ciśnienie gazu, gdy przy stałej objętości zwiększy się temperatura gazu i podaj przyczynę tej zmiany.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Ze zbiornika z gazem ulotniło się nieco gazu. Określ, jak zmieniło się ciśnienie gazu, jeśli jego temperatura nie zmieniła się. Podaj przyczynę tej zmiany.

uzupełnij treść