Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Stereotypy w życiu człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
3) wyjaśnia, czym jest postawa oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw;
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie stereotypu i proces jego powstawania;
dostrzega działanie stereotypów we własnym życiu;
ocenia znaczenie stereotypów w ludzkim życiu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
praca z e‑materiałem;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie wypisują na tablicy wszystkie skojarzenia związane z pojęciem „stereotyp”, tworząc mapę myśli. Zadaniem nauczyciela jest naprowadzenie klasy na różnice między pojęciami „stereotyp” i „postawa”.
3. Pary uczniów opracowują definicję stereotypu, wykorzystując informacje zapisane na tablicy. Następnie przedstawiają ją na forum klasy.
4. Klasa przez głosowanie wybiera najlepszą z podanych przez pary definicję stereotypu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, wypisują stereotypy, z którymi zetknęli się w swoim życiu.
2. Klasa zapoznaje się z ilustracją interaktywną. Następnie przy wypisanych wcześniej stereotypach określa przyczyny ich powstania, pamiętając, że w przypadku niektórych z nich może być więcej niż jeden powód.
3. Podział klasy na grupy. Każda z nich wybiera jeden stereotyp spośród wypisanych na tablicy i dopisuje skutki działania każdego z nich, zarówno dla osób stereotypizujących, jak i dla osób stereotypizowanych. Chętna osoba z grupy przedstawia rezultat pracy na forum klasy.
4. Klasa, pod kierownictwem nauczyciela, ocenia działanie stereotypów w ludzkim życiu, pokazując ich pozytywne i negatywne konsekwencje.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8.
2. Uczniowie kończą zdanie „Stereotyp jest jak…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Grzegorz Gazda, Włodzimierz Bolecki, Stereotypy w literaturze, Warszawa 2003.
Sylwia Bedyńska, Stereotyp jako nieunikniony element umysłu, swiatproblemow.pl, 1.03.2017.
Bertrand Russell, Autobiografia 1944–1967, lubimyczytac.pl.
Prezentacje TED na temat stereotypów dostępne w zasobach internetowych (polska transkrypcja), np. Delia Mogahed What it's like to be Muslim in America; Chimamanda Ngozi Adichie The danger of a single story.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie mogą przygotować plakat ukazujący przyczyny powstania wybranego przez siebie stereotypu.