Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Strategie zwalczania terroryzmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje zjawisko terroryzmu;
analizuje skalę terroryzmu na świecie;
porównuje pokojowe i militarne metody zapobiegania terroryzmowi i zwalczania go;
klasyfikuje wybrane gremia współpracy międzynarodowej w zakresie zwalczania terroryzmu i operacje militarne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację dotyczącą działań organizacji międzynarodowych w walce z terroryzmem.
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jak scharakteryzowalibyście terroryzm?
Które regiony świata dotknięte są największym natężeniem działań terrorystycznych?
Które metody walki z terroryzmem są waszym zdaniem najskuteczniejsze?
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie wspólnie analizują dane z wykresów umieszczonych w sekcji „Przeczytaj” (Skala zjawiska) i formułują wnioski.
2. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
3. Zespół klasowy zostaje podzielony na dwie grupy:
I grupa wyszukuje w internecie informacje na temat inwazji NATO w Iraku i wskazuje mocne i słabe strony tej metody walki z terroryzmem (metody interwencji militarnej);
II grupa wyszukuje w internecie informacje na temat Międzynarodowej Konferencji w sprawie Zwalczania Terroryzmu z 2001 r. i wskazuje mocne i słabe strony niemilitarnych metod walki z terroryzmem.
Grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy na forum. Następnie uczniowie dyskutują, które metody są ich zdaniem skuteczniejsze.
4. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: „Jakie korzyści odnosi Polska, angażując się w walkę z terroryzmem?”. Chętne osoby przedstawiają wnioski.
5. Praca z audiobookiem na temat działań służb specjalnych na polu walki z terroryzmem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenia dołączone do audiobooka. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje propozycje. Reszta uczniów może się do nich odnieść.
Faza podsumowująca
1. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
charakterystyki zjawiska terroryzmu;
pokojowych i militarnych metod zapobiegania terroryzmowi i zwalczania go;
podmiotów współpracy międzynarodowej w zakresie zwalczania terroryzmu i operacji militarnych;
mocnych i słabych stron różnych strategii zwalczania terroryzmu.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 1–8 z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Beata Zajączkowska, Burkina Faso: terroryści chcą stworzyć Państwo Islamskie, niedziela.pl.
Zapobieganie i zwalczanie terroryzmu międzynarodowego, ntyterroryzm.gov.pl.
Terroryzm na świecie i w Europie. Skala i rodzaje zjawiska, ideologia.pl.
Terroryzm na świecie i w Europie. Fakty na temat terroryzmu dżihadystów, ideologia.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o międzynarodowych wysiłkach na rzecz zwalczania terroryzmu.