Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.3.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Bist du mit deinem Zeugnis zufrieden? / Czy jesteś zadowolony ze swojego świadectwa?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i reagowania na bycie ocenianym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni różne typy reakcji na oceny szkolne;
uzasadni, czy woli uczyć się w grupie czy samodzielnie;
opisze swoją reakcję na oceny szkolne.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym;
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, nagrań audio, tekstów).
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. przygotowywanie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody/techniki nauczania:
podająca – technika: opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzenie tego, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Po zapoznaniu się w tekstem w części Wprowadzenie, nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami, zadając pytanie: Sind dir die Schulnoten wichtig? i rysuje na tablicy oś. Na jednym końcu osi jest napisane: sehr wichtig, na drugim: ist mir ganz egal. Uczniowie zaznaczają na osi, jaki mają stosunek do ocen.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj samodzielnie, korzystając z pomocy słownika. Następnie rozwiązują Übung 1 i 2 z części Przeczytaj na rozumienie tekstu oraz Aufgabe 4 z części Sprawdź się, aby utrwalić słownictwo dotyczące pozytywnych i negatywnych reakcji na oceny.
Uczniowie pracują w parach. Zadają sobie nawzajem pytania: Welcher Typ bist du? Welche Lernstrategien magst du? na podstawie Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Aby przygotować się do recepcji tekstu słuchanego (w części Plik audio), uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i wspólnie wypełniają mapę myśli. Na środku napisane jest LERNEN, wokół zaś pytania: Wo? Wie? Mit wem?
Wyniki pracy grupowej omawiane są na forum.
Następnie uczniowie słuchają trzech wypowiedzi z pliku audio i notują informacje odnoszące się do trzech wyżej wymienionych punktów. Aby sprawdzić poziom zrozumienia tekstu, wykonują Übung 1, 2 i 3 z części Plik audio.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują w grupach 4‑osobowych o tym, czy uważają, że oceny odzwierciedlają stan ich wiedzy. Nauczyciel powinien zachęcić dyskutujących uczniów do korzystania ze słownictwa z lekcji i odnoszenia się do przykładów oraz własnych doświadczeń. Nauczyciel przysłuchuje się dyskusjom grupowym i w razie potrzeby pomaga.
Praca domowa:
Aby powtórzyć i utrwalić zwroty z lekcji, uczniowie wykonują Aufgabe 3, 7 oraz 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, zaciekawienie ucznia, warto polecić wysłuchanie pliku audio przed lekcją szczególnie uczniom z wadami słuchu, trudnościami w przetwarzaniu fonologicznym oraz w przypadku trudności z koncentracją;
w trakcie lekcji: rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu;
po lekcji: wielokrotne odtwarzanie plików audio wesprze trening poprawnej wymowy i intonacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0