Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Czy demokracja może funkcjonować bez partii politycznych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
2) wyjaśnia związki między partiami politycznymi a społeczeństwem; rozważa na wybranych przykładach zjawisko kryzysu partii politycznych i trafność kategorii „polityki bez ideologii”.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje partie polityczne i ich znaczenie dla funkcjonowania demokracji przedstawicielskiej;
wskazuje na rolę partii politycznych w kształtowaniu elit i kompetencji społecznych;
dostrzega znaczenie ruchów społecznych we współczesnym świecie;
argumentuje i uzasadnia swoje zdanie na temat roli partii politycznych w demokracjach;
używa argumentów ad rem, nie ad personam.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
debata oksfordzka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Lekcja przeprowadzana metodą debaty oksfordzkiej nt. „Partie polityczne nie są potrzebne do funkcjonowania demokracji”. Na jednym z poprzednich spotkań uczniowie zostają zapoznani z tematem i otrzymują odpowiednie role – marszałka, sekretarza, czterech mówców propozycji, czterech opozycji; reszta klasy to publiczność. Można również zaproponować zapoznanie się z filmem i audiobookiem. Podczas przygotowania do debaty uczniowie powinni korzystać z informacji zawartych w e‑materiale oraz w innych źródłach, a także współpracować podczas przygotowywania argumentacji.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Przygotowanie sali do debaty, ustawienie w odpowiedni sposób krzeseł i stolików.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie rozpoczynają debatę. Wyznaczony zostaje czas na przygotowanie argumentów. Następnie odbywa się debata na temat: „Partie polityczne nie są potrzebne do funkcjonowania demokracji”.
2. Uczniowie dyskutują, a nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty i w razie potrzeby wspomaga marszałka i sekretarza.
3. Publiczność zadaje pytania prelegentom.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel omawia z uczniami rezultaty debaty. Pyta uczniów stanowiących publiczność, która strona ich przekonała. Prosi o uzasadnienie odpowiedzi.
2. Na tablicy pojawiają się argumenty w formie mapy myśli.
3. Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia, ocenę debaty jako formy rozwiązywania konfliktów, porównanie jej do innych znanych im sposobów.
Praca domowa:
Przygotuj kilka argumentów do dyskusji na temat skutków zaniku zaufania do partii politycznych w Polsce.
Materiały pomocnicze:
Materiały źródłowe związane z tematem dyskusji, fragmenty tekstów C. Schmitta, R. Herbuta.
Tadeusz Bodio, Polityka jako sztuka bycia wybranym, „Magazyn Sztuki” 2004, nr 29.
Paweł Kusiak, Postpolityka. W poszukiwaniu istoty zjawiska, „Colloquium” III/2011.
Anna Polańska, Zmierzch klasycznego podziału partii politycznych na świecie, „Artykuły Naukowe ASO” nr 9 (1)/2017.
FT, partie mainstreamowe w Europie przeżywają kryzys, wgospodarce.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film i audiobook mogą być wykorzystane przez uczniów do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.