Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: „Z Bożej łaski król”. W kręgu średniowiecznych ideałów – władca chrześcijański
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
prześledzi sposób funkcjonowania wzorca osobowego władcy w dobie średniowiecza;
określi cechy, którymi powinien odznaczać się idealny władca w czasach średniowiecza;
dowie się, jakie wydarzenia miały wpływ na wykształcenie oraz sposób funkcjonowania ideału chrześcijańskiego władcy;
przeanalizuje fragmenty tekstów przedstawiających portrety średniowiecznych władców, zwracając uwagę na stosunek narratora do ich postaci i sposoby budowania ich wizerunku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat historycznych postaci wielkich władców epoki średniowiecza i stawia pytanie otwarte: W jaki sposób ich dokonania odzwierciedlały się w literaturze? Nauczyciel może wskazać na znaczenie kronik oraz francuskich pieśni i poematów epickich (chansons de geste).
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat sukcesji tronu, podkreśla, że w monarchiach dziedzicznych ustalana była w oparciu o primogeniturę (pierworództwo). Zadaje pytanie otwarte: Co jeszcze legitymizowało królewską władzę? Naprowadza uczniów na znaczenie ceremonii koronacyjnej i jej elementów – symboli dynastycznych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może na wstępie omówić znaczenie rytu biblijnego w kształtowaniu się ceremonii koronacyjnych w monarchiach chrześcijańskich.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o wspólne stworzenie schematu wzorca osobowego władcy – z podziałem na cechy i przywileje oraz schematu wzorca osobowego władcy z podziałem na cechy/przywileje właściwe dla 1) króla jako osoby świeckiej i 2) króla jako przywódcy duchowego.
Uczniowie zapoznają się z „Galerią zdjęć interaktywnych”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Polecenie 2 (Wyjaśnij w kilku zdaniach, jakie było znaczenie insygniów królewskich w podtrzymywaniu ciągłości władzy w państwie polskim) może przybrać formę dyskusji moderowanej przez nauczyciela. W trakcie dyskusji, nauczyciel odwołuje się do relacji kronikarzy, opisujących koronacje polskich królów.Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1‑5. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenie 6 może przybrać formę dyskusji – podczas jego wykonywania uczniowie odnoszą do wykonanych wcześniej schematów i weryfikują ich treści.
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia – interpretacja wiersza Szymborskiej może przybrać formę rozmowy moderowanej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie roli średniowiecznej literatury parenetycznej dla kształtowania się ideału władcy. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o wyjaśnienie roli sakry, funkcji insygniów i znaczenia ceremonii koronacyjnej dla legitymizacji królewskiej władzy oraz podkreślenia jej dwoistego charakteru.
Nauczyciel może na zakończenie dodać, że znaczenie miało też miejsce koronacji – w Polsce Gniezno, a potem Kraków, a w przypadku Francji - Reims. Może też w podsumowaniu zaznaczyć, że pomimo znaczenia prawa krwi, które czyniło króla prawowitym następcą, do legitymizacji władzy potrzebował on sakry, ponieważ stwarzała poczucie kontynuacji władzy w sferze symbolicznej.
Praca domowa:
Zastanów się, czy w poszczególnych tekstach przedstawiających średniowiecznych władców czytelnik ma do czynienia z idealizacją postaci, czy manipulacją autorów. Zajmij stanowisko, formułując dwa argumenty odnoszące się do poznanych tekstów [150‑200 słów].
Materiały pomocnicze:
Łukasz Szymański, Strażnik ładu, arbiter, vicarius Christi - ustrój monarchistyczny w myśli politycznej średniowiecza, Zieleniec 2012.
Anna Michałek‑Simińska, Znaczenie koronacji królewskiej w późnośredniowiecznej Francji, „Przegląd Zachodniopomorski” 2016, nr XXXI (LX).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.