Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Opowieść o idealnym państwie. Utopia Thomasa More’a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje państwo idealne w wyobrażeniu Thomasa More'a,
wymienia zasady panujące na wyspie Utopia,
opisuje znane sobie utopijne systemy społeczne lub państwowe,
wskazuje niedoskonałości państwa idealnego Tomasza Morusa, patrząc z perspektywy człowieka XXI w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Opowieść o idealnym państwie. Utopia Thomasa More’a”. Prosi uczestników zajęć o przeczytanie informacji z bloku tekstowego. Poleca także, by uczniowie przypomnieli sobie, jakie znają systemy idealne (państwowe, społeczne).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub chętną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje pytanie: czym charakteryzuje się państwo idealne? Uczniowie odpowiadają swobodnie, wykorzystując informacje zapamiętane z lektury bloku tekstowego. Następnie nauczyciel pyta, jakie idealne systemy społeczne lub organizacje państwowe znają uczniowie? W odpowiedziach mogą pojawić się takie założenia jak: komunizm/socjalizm, demokracja, komuna hipisowska, miasto‑ogród w urbanistyce 20‑lecia międzywojennego i inne. Wszystkie wspomniane systemy są oczywiście kontrowersyjne i nauczyciel poświęca chwilę na rozmowę z uczniami o teoretycznych założeniach i praktycznych realizacjach utopii.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału w sekcji „Prezentacja multimedialna” oraz poleceniem: 1 i 2 i wspólnie rozwiązują zadanie.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel dzieli uczniów na trzy zespoły, które będą pracowały metodą karo. Najpierw każda z grup otrzymuje od nauczyciela 6 pustych kart w kształcie rombu. Następnie formułuje i notuje na kartach 6 zasad dotyczących trzech różnych obszarów funkcjonowania państwa idealnego. Grupa 1: prawa i obowiązki obywateli. Grupa 2: stosunki społeczne. Grupa 3: rządy, sprawowanie władzy. Ostatnią czynnością wykonywaną w tym zadaniu jest ułożenie kart w kształt karo zgodnie z następującym porządkiem: najwyżej znajdzie się karta z najważniejszym postulatem/zasadą, a im niżej, tym zasady będą mniej istotne. Po zakończeniu tej pracy uczniowie przemieszczają się w klasie, zapoznając się z efektami pracy wszystkich grup. Nauczyciel komentuje i ocenia ich działania.
Uczniowie oceniają pomysły zaproponowane przez More'a, w czym może im pomóc wykonanie ćw. 6 z sekcji „Sprawdź się”. Później wykonują inne wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z tej sekcji i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. W rozmowie podsumowującej nauczyciel może zadać pytanie: jak w kontekście dzisiejszej lekcji interpretujecie powiedzenie O. Wilde'a:
Mapa świata, na której nie ma Utopii, nie jest warta nawet jednego spojrzenia
Praca domowa:
Stwórz projekt własnej Utopii. Wymyśl nazwę oraz zasady panujące w świecie, którego jesteś kreatorem. Zadbaj o stronę wizualną projektu.
Materiały pomocnicze
Utopia – rozmowa z prof. Jerzym Szackim, Ninateka.
Łukasz Stefaniak, Utopia a demokracja współczesna, „Człowiek w Kulturze” 2008, nr 20.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.