Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i skutki zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.

Uczeń:

  1. dyskutuje na temat przyczyn i skutków zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przestrzenne zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na podstawie wybranych wskaźników,

  • wyjaśnia przyczyny nierównomiernego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie,

  • wymienia główne konsekwencje zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie,

  • proponuje przykłady działań, których celem jest zmniejszenie dysproporcji między poziomem edukacji na świecie.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

P. Jakiela, S. Hares, Mind the Gap: 5 Facts About The Gender Gap in Education, 17.07.2019, cgdev.org (dostęp 17.02.2021).

K. Lendzion, Bariery społeczno‑kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35, s. 235–249.

Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, B. Luchter, J. Wrona (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

M. Roser, E. Ortiz‑Ospina, Global Education, OurWorldInData.org(https://ourworldindata.org/global‑education) (dostęp 17.02.2021).

UNICEF, 264 mln dzieci nie chodzi do szkoły, 4.09.2017, UNICEF.pl (dostęp 17.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na temat zawartych w nim treści.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się częścią „Przeczytaj”. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na temat przestrzennego zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie w nawiązaniu do poziomu społeczno‑gospodarczego. Uczniowie poruszają także zagadnienie zróżnicowania tego zjawiska pod względem płci ludności. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.

  • W następnym etapie uczniowie pracują w parach, wykonując polecenie 1 i 2 do grafiki interaktywnej. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.

  • Następnie uczniowie, pracując samodzielnie, wykonują polecenie 3 do grafiki interaktywnej. Po zaprojektowaniu zadania, proszą oni kolegę/ koleżankę o jego rozwiązanie. Nad przebiegiem prac czuwa nauczyciel, wyjaśniając trudniejsze kwestie.

  • W kolejnym etapie uczniowie, pracując w kilku grupach, wykonują polecenie 1 do audiobooka. Po zakończonej pracy następuje przedstawienie jej wyników i wspólna dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Polecenie 2 (pod audiobookiem): Stwórz mapę myśli obrazującą przykłady działań państw i organizacji (międzynarodowych, ponadnarodowych) mających na celu zmniejszenie dysproporcji w poziomie zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie. Podziel je na te, które są już realizowane i te, które warto by podjąć. Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji geograficznej.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna i audiobook mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej, jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą także znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Mogą zostać wykorzystane w ramach lekcji poświęconej zróżnicowaniu struktury wykształcenia ludności i jej związku z poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego (zakres rozszerzony: VIII. 2).