Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i skutki zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.
Uczeń:
dyskutuje na temat przyczyn i skutków zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przestrzenne zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na podstawie wybranych wskaźników,
wyjaśnia przyczyny nierównomiernego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie,
wymienia główne konsekwencje zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie,
proponuje przykłady działań, których celem jest zmniejszenie dysproporcji między poziomem edukacji na świecie.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
P. Jakiela, S. Hares, Mind the Gap: 5 Facts About The Gender Gap in Education, 17.07.2019, cgdev.org (dostęp 17.02.2021).
K. Lendzion, Bariery społeczno‑kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35, s. 235–249.
Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, B. Luchter, J. Wrona (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
M. Roser, E. Ortiz‑Ospina, Global Education, OurWorldInData.org(https://ourworldindata.org/global‑education) (dostęp 17.02.2021).
UNICEF, 264 mln dzieci nie chodzi do szkoły, 4.09.2017, UNICEF.pl (dostęp 17.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na temat zawartych w nim treści.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się częścią „Przeczytaj”. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na temat przestrzennego zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie w nawiązaniu do poziomu społeczno‑gospodarczego. Uczniowie poruszają także zagadnienie zróżnicowania tego zjawiska pod względem płci ludności. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.
W następnym etapie uczniowie pracują w parach, wykonując polecenie 1 i 2 do grafiki interaktywnej. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.
Następnie uczniowie, pracując samodzielnie, wykonują polecenie 3 do grafiki interaktywnej. Po zaprojektowaniu zadania, proszą oni kolegę/ koleżankę o jego rozwiązanie. Nad przebiegiem prac czuwa nauczyciel, wyjaśniając trudniejsze kwestie.
W kolejnym etapie uczniowie, pracując w kilku grupach, wykonują polecenie 1 do audiobooka. Po zakończonej pracy następuje przedstawienie jej wyników i wspólna dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Polecenie 2 (pod audiobookiem): Stwórz mapę myśli obrazującą przykłady działań państw i organizacji (międzynarodowych, ponadnarodowych) mających na celu zmniejszenie dysproporcji w poziomie zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie. Podziel je na te, które są już realizowane i te, które warto by podjąć. Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji geograficznej.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafika interaktywna i audiobook mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej, jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą także znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Mogą zostać wykorzystane w ramach lekcji poświęconej zróżnicowaniu struktury wykształcenia ludności i jej związku z poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego (zakres rozszerzony: VIII. 2).