Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Przemiana pokoleń a przemiana faz jądrowych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Protisty. Uczeń:
2) przedstawia czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację; zakłada hodowlę protistów słodkowodnych i obserwuje wybrane czynności życiowe tych protistów;
4) analizuje na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz heteromorficzną przemianę pokoleń na wybranych przykładach.

  • Porównasz heteromorficzną i izomorficzną przemianę pokoleń.

  • Wyjaśnisz związek przemiany pokoleń organizmów ze zmianą faz jądrowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza animacji;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • metoda JIGSAW.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • małe karteczki, arkusze papieru A1, flamastry, klej.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Przemiana pokoleń a przemiana faz jądrowych”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na dodaniu podpisów do schematu przedstawiającego przemianę pokoleń) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
    – Czym jest przemiana pokoleń?
    – Czym jest przemiana faz jądrowych?
    – Jaki jest związek przemiany pokoleń z przemianą faz jądrowych?
    Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika animację. Każdy uczestnik zajęć wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w multimedium. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale.
    Grupa I – przemiana izomorficzna;
    Grupa II – przemiana heteromorficzna z dominacją gametofitu;
    Grupa III – przemiana heteromorficzna z dominacją sporofitu.
    Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel prosi uczniów o odliczenie w zespołach do takiej cyfry, jaka jest liczebność uczestników grupy. Jeśli w grupie jest np. pięcioro uczniów, następuje odliczenie do pięciu. Każdy uczeń zapamiętuje swoją cyfrę. Następuje teraz podział na grupy zgodnie z zasadą: jedynki łączą się z jedynkami, dwójki z dwójkami, trójki z trójkami itd. Każdy z uczniów w nowej grupie przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (następuje moment właściwego nauczania).
    Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami. Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli.
    Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5 (polegające na uzupełnieniu tekstu na temat przemiany pokoleń u sałaty morskiej), nr 6 (polegające na wskazaniu poprawnych zdań dotyczących heteromorficznej przemiany pokoleń z dominacją gametofitu) oraz nr 7 (w którym uczniowie mają za zadanie ocenić, jaka przemiana pokoleń występuje u mchu płonnika) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 („Wyjaśnij różnicę między przemianą heteromorficzną z dominacją gametofitu oraz przemianą heteromorficzną z dominacją sporofitu”) w sekcji „Animacja”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Animacja”, aby przygotować się do późniejszej pracy.