Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Warszawa w Lalce i na fotografii z epoki

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
7. wzbogaca swoją wypowiedź pozajęzykowymi środkami komunikacji;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przeanalizuje początki fotografii i słynnych fotografów XIX‑wiecznej Warszawy;

  • opisze sposób obrazowania przestrzeni w Lalce Bolesława Prusa;

  • wskaże, z jakich powodów Prus usunął z literackiego obrazu Warszawy wszystkie przejawy rosyjskości.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • galeria zdjęć lub prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści Lalki Bolesława Prusa. Uczniowie przygotowują również album XIX‑wiecznych fotografii Warszawy znalezionych w internecie (lub prezentację tych zdjęć).

  2. Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom, by przygotowały się do dyskusji, w której wystąpią w roli ekspertów. Jedna osoba powinna zostać moderatorem dyskusji. Tematem będzie ujmowanie przestrzeni Warszawy w powieści Prusa oraz na fotografiach.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o zaprezentowanie prac przygotowanych w domu (galeria zdjęć lub prezentacja) wraz z omówieniem.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

  2. Dyskusja. Nauczyciel zapowiada, że w roli ekspertów wystąpią w niej osoby, które przygotowały się w domu. Tematem będzie ujmowanie przestrzeni Warszawy w Lalce i na fotografiach. Uczestnicy wypowiadają się na temat miejsc ujętych w powieści, wyjaśniają, czy ma to odzwierciedlenie w rzeczywistości, jakie są podobieństwa i różnice z tymi miejscami ukazanymi na fotografiach. Pozostali uczestnicy zajęć mogą włączać się do dyskusji, zadawać pytania, prosić ekspertów o dodatkowe informacje. Nauczyciel dba o to, by dyskusja przebiegała w przyjaznej atmosferze.

  3. Jako podsumowanie dyskusji może służyć nagranie w sekcji „Audiobook”. Na podstawie zdobytej wiedzy i XIX‑wiecznych fotografii znalezionych w internecie uczniowie wyjaśniają, czym charakteryzują się miejsca w Warszawie, o których mowa w audiobooku.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z wykładem ekspertki, a następnie uzasadniają, że Lalka to hołd złożony przez Bolesława Prusa Warszawie. Wyjaśniają również w parach, na czym polega opisanie przez Prusa Warszawy jako miasta obcego i nieprzyjaznego mieszkańcom.

  2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. jedna pracuje nad Ćwiczeniem 1. , a druga wykonuje Ćwiczenie 2. z sekcji „Film”.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, dlaczego Prus pomija fakt dwujęzyczności szyldów na warszawskich ulicach.

Materiały pomocnicze:

  • https://culture.pl/pl/wydarzenie/warszawa-lalki-boleslawa-prusa

  • https://dzieje.pl/rozmaitosci/warszawa-z-lalki-100-lat-po-smierci-boleslawa-prusa

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.