| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. II. Mechanika. Uczeń: 3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu. 4) opisuje ruch jednostajny po okręgu posługując się pojęciami okresu, częstotliwości i prędkości liniowej wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
nauczy się klasyfikować ruchy na podstawie toru ruchu oraz zmian prędkości,
zastosuje mapę pojęciową do połączenia kategorii ruchów z odpowiednimi parametrami ruchu,
nauczy się rozróżniać ruchy prostoliniowe: jednostajne i jednostajnie zmienne (przyspieszone i opóźnione) na podstawie analizy wykresów zależności prędkości i położenia od czasu.
|
| Strategia concept mappingu / mind mappingu - tworzenia i wykorzystywania map pojęciowych oraz map myśli |
|
| - pogadanka wstępna, - gra dydaktyczna, - rozwiązywanie problemów. |
| Praca indywidualna i w parach |
| Mapa pojęciowa „Klasyfikacja ruchów”, zestaw zadań |
| e‑materiały: „Zależność położenia ciała od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym”, „Zależność wartości prędkości w funkcji czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym”, „Zależność drogi w funkcji czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym”, „Jak opisać ruch jednostajny po okręgu?” |
|
|
Zaciekawienie: odwołanie do przykładów ruchów obserwowanych przez uczniów w drodze do szkoły, na zajęciach sportowych, itp. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów na temat ruchów prostoliniowych: jednostajnego i jednostajnie zmiennego oraz ruchu jednostajnego po okręgu. |
|
- Nauczyciel wyświetla mapę pojęciową „Klasyfikacja ruchów” i omawia zadania uczniów. - Praca indywidualna uczniów z mapą pojęciową „Klasyfikacja ruchów” wg opisu. Uczniowie analizują mapę pojęciową i uzupełniają ją według kolejnych poleceń. Zadania polegają na rozróżnianiu ruchów prostoliniowych (jednostajnego i jednostajnie zmiennego) oraz ruchu jednostajnego po okręgu - przez utworzenie na mapie myśli połączeń między rodzajem ruchu i odpowiednimi parametrami ruchu. - Praca w parach: uczniowie rozwiązują zadania 3 i 4 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązania zadań: 2, 5 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji lub niezależnie od lekcji do przypomnienia lub powtórzenia klasyfikacji ruchów. |