Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Spór idealizmu z realizmem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia przedmiot sporu pomiędzy idealizmem a realizmem;
analizuje fragmenty tekstów Platona, Arystotelesa i Tomasza z Akwinu;
omawia platońską koncepcję idei oraz arystotelesowsko‑tomistyczną koncepcję formy i materii (istoty i istnienia);
porównuje platoński idealizm i arystotelesowsko‑tomistyczny realizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje dyskusję lub prowadzi rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu do materiału, np.
– Co jest pierwotne – myśl czy rzeczy?
– Czy świat powstał według idealnych wzorów, czy tylko ludzki umysł w drodze abstrakcji jest w stanie wydobyć z rzeczy materialnych ich cechy wspólne dla różnych rodzajów rzeczy istniejących?
– Czy istnieją wieczne idee – prawzory wszystkich rzeczy istniejących materialnie?
– Czy są one tylko abstrakcyjnymi zbiorami cech przesądzającymi o tym, że jakaś rzecz jest tym, czym jest?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie czyta polecenie: Zapoznaj się z treścią rozmowy z prof. Janem Hartmanem i odpowiedz na pytanie: w jaki sposób możemy dyskutować (bez zajmowania skrajnych stanowisk) o istnieniu świata i jego przedmiotów? Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Polecenie 2 do mapy myśli w e‑materiale: Zapoznaj się z mapą myśli i wskaż różnice w podejściu idealizmu i realizmu do kwestii istnienia bytu.
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Leśniak K., Arystoteles, Warszawa 1988.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.