Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasada dodawania napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo i jej związek z zasadą zachowania energii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) opisuje zasadę dodawania napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo i jej związek z zasadą zachowania energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje zasadę dodawania napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo,

  2. wyjaśnia wpływ zmiany napięcia na zmianę energii elektrycznej,

  3. analizuje związek zasady dodawania napięć z zasadą zachowania energii.

Strategie nauczania

formative feedback

Metody nauczania

wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań, symulacja interaktywna.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

symulacja interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: ”Zasada dodawania napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo i jej związek z zasadą zachowania energii”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Podanie NaCoBeZU.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną dotycząca dodawania napięć. (Inna wersja: nauczyciel prosi, by uczniowie uczynili to w domu, przed lekcją, a na zajęciach sprawdza, czy uczniowie mają pytania do wykonanej pracy).
Nauczyciel prowadzi wykład według części „Warto przeczytać”. (Inna wersja: wykład prowadzi uczeń lub grupa uczniów, która wcześniej przygotowała się do tego pod kierunkiem nauczyciela).
Uczniowie w parach rozwiązują zadania. Każde zadanie opatrzone jest komentarzem z informacją zwrotną dla ucznia. Uczniowie mogą konsultować się z sąsiednimi parami w sprawie rozwiazywania zadań. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i informacji zwrotnej kształtującej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów koncentrując się na procesie uczenia się.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nie zdążyli rozwiązać w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może służyć jako pomocniczy środek dydaktyczny na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego. W szczególności, jako wstęp do rozważań o napięciu elektrycznym.