Sprawdź się
Uzupełnij zdanie właściwymi wyrazami.
Odpowiedź: W obwodzie {#zamkniętym}/{rozgałęzionym}, napięcie na {elementach}/{#zaciskach} baterii złożonej z wielu ogniw połączonych szeregowo jest {#sumą}/{średnią} {geometryczną}/{algebraiczną} napięć wszystkich ogniw i jest równe {#sumie}/{średniej} {geometrycznej}/{algebraicznej} spadków napięć na wszystkich odbiornikach.
Na rysunku przestawiono obwód elektryczny, składający się – w kolejności od lewej – z następujących elementów: bateria, żarówka, ładujący się akumulator, grzejnik, silnik i fotodioda. Dla każdego z tych elementów dopasuj przemianę form energii, jaka w nim zachodzi. Uszereguj przemiany w kolejności elementów (od lewej).
- elektryczna cieplna
- elektryczna chemiczna
- chemiczna elektryczna
- elektryczna świetlna
- elektryczna mechaniczna
- świetlna elektryczna
Na rysunku przestawiono obwód elektryczny, składający się – w kolejności od lewej – z następujących elementów: bateria, żarówka, ładujący się akumulator, grzejnik, silnik i fotodioda. Dla każdego z tych elementów dopasuj przemianę form energii, jaka w nim zachodzi. Uszereguj przemiany w kolejności elementów (od lewej).
1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć 1. nie może się, 2. rodzajów, 3. W układzie izolowanym, 4. wszystkich, 5. albo, 6. znikać,, 7. suma, 8. w takim układzie, 9. układu, 10. mogą jedynie zachodzić, 11. energii, 12. jest stała, 13. przemiany, 14. w czasie., 15. Energia, 16. form energii, 17. samoistnie tworzyć.
Z rozsypanych fragmentów ułóż zasadę zachowania energii.
jest stała, zmienia się, nie może się, W układzie izolowanym, może się, W układzie otwartym
Odpowiedź:
............................................ suma wszystkich rodzajów energii układu ............................................ w czasie. Energia ............................................ w takim układzie samoistnie tworzyć lub znikać.
Do źródła napięcia podłączono drut o wysokim oporze. Zaznacz poniże rodzaje energii, na jakie może w tym przypadku przekształcić się energia źródła.
- świetlna
- cieplna
- mechaniczna
- akustyczna
Zastanów się na związkami przyczynowo skutkowymi w obwodzie elektrycznym zbudowanym z ogniwa galwanicznego i silnika. Ułóż kafelki we właściwej kolejności.
- Zamiana energii chemicznej ogniwa na elektryczną.
- Nadanie ładunkom znajdującym się w przewodnikach energii.
- Wykonanie pracy w odbiorniku przez ładunki elektryczne.
- Powstanie energii w formie energii mechanicznej.
- Powstanie napięcia na zaciskach ogniwa.
Zastanów się na związkami przyczynowo skutkowymi w obwodzie elektrycznym zbudowanym z ogniwa galwanicznego i silnika. Opisz je we właściwej kolejności.
Bateria składa się z 4 ogniw o napięciu 1,5 V każde, połączonych tak, jak na rysunku. Uczniowie utworzyli połączenie szeregowe pięciu takich baterii. Jakie napięcie całkowite uzyskali? Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
Odpowiedź: ............ V
Uczniowie zakupili lampki choinkowe, przeznaczone do zasilania prądem sieciowym o napięciu 230 V. Ile baterii o napięciu 9 V każda muszą połączyć szeregowo, by zapewnić właściwe zasilanie zestawowi lampek? Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
Odpowiedź: ............
W obwodzie pokazanym na rysunku silnik (oznaczony literą M) wykonał w ciągu minuty pracę 900 J. Jaką pracę nad ładunkami elektrycznymi, nadając im energię elektryczną, wykonało w tym czasie każde z ogniw? Załóż brak strat energii. Wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
Odpowiedź:
= ............ J
= ............ J
Obwód elektryczny składa się z ogniwa o napięciu 1,5 V oraz odbiornika w formie zwojnicy (długiego, cienkiego drutu nawiniętego na walec). Woltomierz, podłączony tak, jak na rysunku, mierzy napięcie na odbiorniku i wskazuje 1,5 V. Gdy do zwojnicy zbliżamy szybko magnes sztabkowy, wskazania woltomierza zmieniają się. Wyjaśnij, czy mamy w tym przypadku do czynienia ze złamaniem zasady zachowania energii? Porównaj swoją odpowiedź z naszą propozycją.