Dla nauczyciela
Autor: Adrian Karpowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie o trzech prostych prostopadłych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
X. Stereometria
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostych prostopadłych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąty pomiędzy dwiema prostymi w przestrzeni,
formułuje i stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych,
uzasadnia, że dany kąt jest kątem prostym,
uzasadnia, że dany kąt nie jest kątem prostym
Strategie nauczania:
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
burza mózgów
pokaz
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
projektor multimedialny
e‑podręcznik (epodreczniki.pl)
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji Przeczytaj.
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z apletem.
Następnie zastanawiają się w parach nad rozwiązaniem Poleceń od do .
Rozwiązania poleceń zostają omówione na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego zapoznają się z materiałem w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia i .
Rozwiązania zadań zostają omówione na forum klasy.
Cała klasa zastanawia się nad rozwiązaniem zadania i . Pomysły prezentowane są na forum klasy.
Przedstawione zostają rozwiązania tych zadań.
Uczniowie indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia .
Rozwiązanie ćwiczenia zostają omówione na forum klasy
Faza podsumowująca:
Podsumowanie tematu lekcji. Omówienie ewentualnych pytań dotyczących omawianego materiału.
Praca domowa
Rozwiązać zadania , i .
Materiały pomocnicze:
Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeniPunkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni
Wskazówki metodyczne:
Analiza apletu i wykonanie związanych z nim poleceń może być pracą domową dla uczniów.