Autor: Adrian Karpowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Twierdzenie o trzech prostych prostopadłych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

X. Stereometria

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostych prostopadłych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąty pomiędzy dwiema prostymi w przestrzeni,

  • formułuje i stosuje twierdzenie o trzech prostych prostopadłych,

  • uzasadnia, że dany kąt jest kątem prostym,

  • uzasadnia, że dany kąt nie jest kątem prostym

Strategie nauczania:

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka

  • burza mózgów

  • pokaz

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • projektor multimedialny

  • e‑podręcznik (epodreczniki.pl)

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

  • Przed lekcją uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji Przeczytaj.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z apletem.

  2. Następnie zastanawiają się w parach nad rozwiązaniem Poleceń od 1 do 3.

  3. Rozwiązania poleceń zostają omówione na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie metodą tekstu przewodniego zapoznają się z materiałem w sekcji Przeczytaj.

  2. Uczniowie indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia 12.

  3. Rozwiązania zadań zostają omówione na forum klasy.

  4. Cała klasa zastanawia się nad rozwiązaniem zadania 34. Pomysły prezentowane są na forum klasy.

  5. Przedstawione zostają rozwiązania tych zadań.

  6. Uczniowie indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia 6.

  7. Rozwiązanie ćwiczenia zostają omówione na forum klasy

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie tematu lekcji. Omówienie ewentualnych pytań dotyczących omawianego materiału.

Praca domowa

Rozwiązać zadania 5, 78.

Materiały pomocnicze:

Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeniDwxMXuIlvPunkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni

Wskazówki metodyczne:

Analiza apletu i wykonanie związanych z nim poleceń może być pracą domową dla uczniów.