1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Dany jest sześcian.

R7XTjaXQAvexg
R1SxRAuWqF5G1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2

Dany jest graniastosłup o podstawie sześciokąta foremnego o boku długości a. Wysokość graniastosłupa wynosi 2a.

R1cJWBaMD36sn
R1HSRB1uNd1xm
W celu uzasadnienia, że czworokąt BCKG jest kwadratem, uzupełnij luki w tekście jednym z zamieszczonych określeń. Z trójkątów 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a CBHEFL obliczamy CH=EL=1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a
Kąt w sześcianie foremnym ma miarę 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a, więc z trójkątów 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a CEDHLG
obliczamy HL=CE=1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a.
Ponieważ HL=EL=LH=CH, więc czworokąt CELH jest 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a.
Rzutem prostopadłym odcinka EL na płaszczyznę podstawy jest odcinek 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a oraz kąt CEF ma miarę 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a. Stąd prosta CE jest 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a do prostej EF, czyli z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych kąt CEL jest kątem 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a. Zatem romb CELH jest 1. kwadratem, 2. rombem, 3. 2a, 4. EF, 5. równoramiennych, 6. rozwartym, 7. równobocznych, 8. 3a, 9. prostokątnych, 10. ostrym, 11. 150°, 12. 90°, 13. EL, 14. 120°, 15. ostrokątnych, 16. 2a, 17. równoległa, 18. prostym, 19. prostopadła, 20. 3a, 21. prostokątem, 22. 60°, 23. 2a, 24. 2a.
1
Ćwiczenie 3
RiG5vNa8huymm
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4

Dany jest graniastosłup o podstawie pięciokąta foremnego. Uzasadnij, że kąt CAJ nie jest kątem prostym.

RDGLhacn5yuPy
2
Ćwiczenie 5
REpz6URueDCiW
Dany jest ostrosłup ABCD, którego podstawą jest trójkąt prostokątny ABC, gdzie kąt ABC jest kątem prostym. Spodek wysokości E tego ostrosłupa należy do odcinka BC. Dobierz do każdego z stwierdzenia (ab) odpowiadające mu uzasadnienie (A, B, C, D). a) Trójkąt ABD jest trójkątem prostokątnym. 1. D) Ponieważ odcinek BE jest rzutem prostokątnym odcinka BD na płaszczyznę ABC oraz ABBE, więc z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych ABBD., 2. C) Ponieważ odcinek AE jest rzutem prostokątnym odcinka AD na płaszczyznę ABC oraz BCDE, więc z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych ABBD., 3. A) Możemy tak wybrać punkt E, abyE=A., 4. B) Możemy tak wybrać punkt E, aby E=B.
b) Trójkąt BCD może być trójkątem prostokątnym. 1. D) Ponieważ odcinek BE jest rzutem prostokątnym odcinka BD na płaszczyznę ABC oraz ABBE, więc z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych ABBD., 2. C) Ponieważ odcinek AE jest rzutem prostokątnym odcinka AD na płaszczyznę ABC oraz BCDE, więc z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych ABBD., 3. A) Możemy tak wybrać punkt E, abyE=A., 4. B) Możemy tak wybrać punkt E, aby E=B.
2
Ćwiczenie 6

Dany jest ostrosłup ABCDE, w którym prosta DE jest prostopadła do płaszczyzny podstawy ABCD. Wykaż, że jeśli czworokąt ABCD jest kwadratem, to wszystkie ściany boczne ostrosłupa są trójkątami prostokątnymi.

3
Ćwiczenie 7
R1QJIKnpapGTe
Ponieważ odcinek BE jest rzutem prostokątnym odcinka BD na płaszczyznę ABC oraz ABBE, więc z twierdzenia o trzech prostych prostopadłych AB ... Z trójkąta prostokątnego ABC otrzymujemy AC=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
Z trójkąta prostokątnego ABD otrzymujemy AD=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
Z trójkąta prostokątnego BED otrzymujemy BE=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
Z trójkąta prostokątnego CED otrzymujemy CD=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
Połowa obwodu trójkąta ACD wynosi p=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
Ze wzoru Herona pole trójkąta ACD wynosi P=1. 52, 2. 22, 3. 7, 4. 42, 5. 215, 6. 42.
3
Ćwiczenie 8

Dany jest ostrosłup ABCDE, w którym podstawą jest kwadrat o boku długości a. Prosta DE jest prostopadła do płaszczyzny podstawy ABCD. Wiedząc, że pole powierzchni całkowitej wynosi 3+5a2 wyznaczyć długość wysokości tego ostrosłupa.