Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Temat lekcji: Konstytucja Królestwa a rzeczywisty system władzy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848.

Uczeń:

1) charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno‑gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;

poziom rozszerzony

Uczeń:

1) charakteryzuje ruch spiskowy na ziemiach polskich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje zapisy konstytucji korzystne dla Polaków i dla cara;

  • wymienia przykłady łamania konstytucji Królestwa Polskiego;

  • analizuje, dlaczego liberalna z pozoru konstytucja Królestwa w rzeczywistości nie chroniła Polaków przed carskim absolutyzmem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza).

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z tekstem wprowadzającym do lekcji.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji: „Konstytucja Królestwa a rzeczywisty system władzy”.

  2. Rekapitulacja wtórna. Uczniowie przypominają, w jakich okolicznościach doszło do upadku rządów Napoleona. Nauczyciel zadaje pytania: Dlaczego Polacy zabiegali o sojusz z cesarzem Francuzów? Jakie korzyści odnieśli Polacy z sojuszu z Francją? Jakie możliwości i zagrożenia stwarzała unia z Rosją?

Faza realizacyjna:

  1. Krótkie opowiadanie nauczyciela dotyczące okoliczności powstania Królestwa Polskiego oraz oktrojowania konstytucji przez cara.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy (albo rozdaje uczniom wydrukowane) fragmenty konstytucji (załącznik do pobrania poniżej). Poleca, aby uczniowie, pracując w parach, podzielili artykuły ustawy zasadniczej na te, które uważają za korzystne dla Polaków, oraz na te, które są korzystne z punktu widzenia carskiej Rosji. Określa czas na przygotowanie.

  3. Po ustalonym czasie wybrana lub wylosowana para przedstawia swoje propozycje i je uzasadnia. Krótka dyskusja – pozostali uczniowie odnoszą się do tych propozycji, nauczyciel udziela informacji zwrotnej. Nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób Polacy mogli się bronić, zgodnie z konstytucją, przed nadużywaniem władzy przez cara?

  4. Praca z multimedium. Nauczyciel poleca uczniom, aby indywidualnie zapoznali się ze schematem interaktywnym, a następnie wykonali dołączone do niego polecenia. Wskazany uczeń albo ochotnik przedstawia swoje odpowiedzi, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Omawiają wspólnie poprawność wykonanych zadań, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel poleca wybranej osobie (może być także ochotnik) o podsumowanie lekcji „Konstytucja Królestwa a rzeczywisty system władzy”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.

Praca domowa:

Dlaczego pod pozorami liberalnego ustroju Królestwa Polskiego car Aleksander I był w stanie sprawować rządy absolutne? Przygotuj krótką notatkę, w której zawrzesz odpowiedź na to pytanie wraz z uzasadnieniem.

Materiały pomocnicze:

Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.

System polityczny, prawo, konstytucja i ustrój Królestwa Polskiego 1815‑1830, pod red. L. Mażewskiego, Radzymin 2013.

Wskazówki metodyczne:

Innym sposobem wykorzystania schematu interaktywnego może być przygotowanie przez uczniów prezentacji poświęconych jednemu z opisanych w multimedium ugrupowań opozycyjnych. W takim wypadku uczniowie mogą zaprezentować swoje prace w fazie realizacyjnej, w ramach punktu 4.

RWHcUUj2gturu

Plik PDF o rozmiarze 55.16 KB w języku polskim