Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kultura masowa i upowszechnienie sportu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przemiany obyczajowe i zmiany w strefie rozrywki na przełomie XIX i XX wieku.
omawia znaczenie takich wynalazków jak gramofon, radio, fotografia czy kinematograf dla powstania kultury masowej.
przedstawia zjawisko rozwoju masowego sportu i jego znaczenie dla rozwoju młodzieży oraz budowania tożsamości narodowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kultura masowa i upowszechnienie sportu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz nagraniami w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Jednocześni poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz filmów. Dzieli uczniów na dwie grupy - członkowie pierwszej mają skupić się na powstaniu kultury masowej (znaczenie wynalazków technicznych, kinematografu itp.), natomiast drugiej – na roli sportu i jego upowszechnieniu.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, krótkie omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będa to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca dwóm wybranym osobom (lub ochotnikom) zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy. Każdy z uczniów skupia się na innym, wyznaczonym wcześniej zagadnieniu. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Prowadzący przypomina, że uczniowie przed zajęciami obejrzeli filmy, teraz zaś będą na ich podstawie wykonywać polecenia. Uczniowie dobierają się w czteroosobowe grupy i w nich przygotowują odpowiedzi na polecenia nr 2 i 3 z sekcji „Film edukacyjny”: opisują różnice między kulturą elitarną a masową, a następnie wymieniają czynniki, które przyczyniły się do rozprzestrzenienia się tej ostatniej. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1 „Jakie idee przyświecały inicjatorom wznowienia igrzysk olimpijskich?” i wspólnie rozwiązują zadanie na podstawie zaprezentowanego nagrania.
Krótka dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie, czy rzeczywiście upowszechnienie sportu i organizacja igrzysk olimpijskich miały szansę umacniać pokój na świecie w tamtym czasie? Czy może było wręcz przeciwnie – rozwój sportu i nacisk na rozwój fizyczny wzmacniał podejście militarystyczne? Uczniowie dyskutują, przedstawiając swoje propozycje z argumentacją.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Kultura masowa i upowszechnienie sportu” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć i dokonuje oceny przedstawionych na początku fazy realizacyjnej prac uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Lipoński, Historia sportu. Na tle rozwoju kultury fizycznej, Warszawa 2012.
J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2020.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno filmy, jak i audiobook mogą być wykorzystywane w lekcjach związanych z rozwojem kultury masowej i przemianami społecznymi w XX wieku.