Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Moda językowa we współczesnej polszczyźnie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i ocenia modę językową we współczesnym języku;
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
2) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt);
5) posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej;
10) charakteryzuje zmiany w komunikacji językowej związane z rozwojem jej form (np. komunikacji internetowej).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega moda językowa,

  • wskazuje etapy funkcjonowania wyrazów modnych w języku,

  • ocenia celowość używania modnych wyrazów,

  • analizuje język współczesnych użytkowników polszczyzny, wskazując w nim wyrazy modne,

  • ocenia skuteczność komunikacyjną wypowiedzi, w których zastosowano wyrazy modne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Moda językowa we współczesnej polszczyźnie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Poleca także, by uczniowie przez kilka dni zgromadzili słowa, które usłyszą w swoim otoczeniu, a które ich zdaniem są modne.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytań: Co to znaczy, że jakiś wyraz jest modny? Jakie wyrazy, które słyszycie w Waszym otoczeniu, można by nazwać modnymi? Uczniowie podają swoje przykłady, a jedna osoba zapisuje je na tablicy. Następnie porządkuje je w formę piramidy, której podstawę tworzą wyrazy pojawiające się najczęściej wśród propozycji przygotowanych przez uczniów. Nauczyciel pyta, jakie wnioski można wyciągnąć z frekwencji zanotowanych wyrazów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację z e‑materiału, a wskazane osoby odczytują przytoczone w niej przykłady wyrazów modnych. Nauczyciel pyta, czy uczniowie używają tych słów w codziennej komunikacji i czy odczuwają je jako poprawne lub niepoprawne. Komentuje wypowiedzi uczestników zajęć.

  2. Prowadzący wyświetla kolejno ćw. 1–4 z sekcji „Sprawdź się”, uczniowie odpowiadają wspólnie, a nauczyciele sprawdza poprawność ich odpowiedzi.

  3. Później nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć podzieli się na dwie grupy; pierwsza wykonuje ćw. 5. i 8., a druga 6. i 7. z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują propozycje odpowiedzi i omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat mody językowej. Pyta: Czy można jednoznacznie ocenić zjawisko mody językowej? Dlaczego? Uczniowie odpowiadają, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas lekcji oraz własne doświadczenia językowe.

Praca domowa:

  1. Sformułuj wypowiedź pisemną, w której odpowiesz na pytanie: Czy moda językowa to zjawisko pozytywne, czy negatywne? Omów zagadnienie na podstawie e‑materiału oraz wybranego tekstu kultury albo własnych doświadczeń językowych.

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

  • Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna”
    do przygotowania się do lekcji powtórkowej.