Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Warsztaty interpretacyjne. Modernistyczne wyobrażenia o duszy i człowieku – Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, W pustce

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
11) porównuje różnorodne propozycje odczytania tego samego utworu literackiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • analizuje wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W pustce;

  • wykorzystuje w interpretacji wiersza W pustce funkcjonalne konteksty;

  • redaguje pisemne uzasadnienie tezy interpretacyjnej wiersza;

  • odczytuje sens utworów Stanisława Koraba‑Brzozowskiego Próżnia i Leopolda Staffa Poczucie pełni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Warsztaty interpretacyjne. Modernistyczne wyobrażenia o duszy i człowieku – Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, W pustce”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i każdej daje kopertę z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W pustce pociętym na poszczególne słowa. Proponuje uczniom ułożenie wiersza, który będzie się składał ze wszystkich słów zamieszczonych w kopercie i zatytułowanie utworu, który powstał.

  2. Grupy prezentują efekty swojej pracy, uzasadniają układ wiersza, jego treść i zaproponowany tytuł.

  3. Nauczyciel komentuje efekty pracy grup i podaje cel zajęć oraz temat.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Wybrany uczeń odczytuje głośno wiersz W pustce, pozostali uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji Schemat, wypisują z wiersza frazy, słowa, które uznają za kluczowe do jego poprawnej interpretacji.

  2. Analiza i interpretacja tekstu. Klasa zostaje podzielona na zespoły 5–6‑osobowe. Każda grupa dostaje zestaw poleceń do opracowania:
    - Wstępne rozpoznanie. Określenie elementów świata przedstawionego w analizowanym wierszu, interpretacja tytułu.
    - Uzupełnienie tabeli porządkującej wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisanie z wiersza odpowiednich cytatów i określeń.
    - Odczytanie funkcji zastosowanych w utworze środków artystycznego wyrazu, wykonanie polecenia 4 związanego z rozpoznawaniem środków artystycznego wyrazu i ich funkcji.
    - Identyfikacja problemu poruszonego w wierszu: sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną, przywołanie kontekstów: historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, zawartymi w niej wierszami Stanisława Koraba‑Brzozowskiego Próżnia i Leopolda Staffa Poczucie pełni. Odczytując sens utworów w kontekście zacytowanego komentarza akademickiego, uzasadniają, że oba utwory stanowią głos w dyskursie o pejzażu duchowym poetów Młodej Polski. Wymieniają podobieństwa i różnice dotyczące wierszy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dyktuje uczniom tezę i prosi, aby na podstawie wiedzy zdobytej w czasie lekcji indywidualnie zredagowali jej pisemne uzasadnienie: W pustce to zapis bolesnego doświadczenia tęsknoty za sensem życia i wiarą w Boga.

  2. Wybrani uczniowie odczytują swoje uzasadnienia tezy.

  3. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, komentuje aktywność grup i jakość pracy indywidualnej.

Praca domowa:

  1. Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której uzasadnisz słuszność tezy: Pejzaż realny stał się w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W pustce pretekstem do pokazania „pejzażu wewnętrznego”.

Materiały pomocnicze:

  • Maria Podraza‑Kwiatkowska, Młodopolskie konstrukcje przestrzeni, [w:] Somnambulicy‑dekadenci‑herosi,Kraków‑Wrocław 1985.

  • Janusz Sławiński, Analiza dzieła literackiego, [hasło w:] Słownik terminów literackich, /cite> red. J. Sławiński, Wrocław 1989.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.