Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Overtourism / Nadmiar turystów w popularnych destynacjach

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, I.14, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.6, V.7, V.8, V.11, V.12, VII.4, VII.15, VIII.3, X, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące podróżowania oraz wynikających z niego zagrożeń dla lokalnych mieszkańców i środowiska naturalnego.

  2. Uczeń potrafi przedstawić zjawisko overtourism i dostępne środki zapobiegawcze.

  3. Uczeń potrafi opisać własne doświadczenia w kwestii zjawiska nadmiernej liczby turystów, jego powodów i negatywnych skutków.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię na temat zjawiska overtourism.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zagrożeń związanych z masową turystyką.

  2. Uczeń kształtuje świadomość wpływu przemysłu turystycznego na środowisko i lokalne dziedzictwo kulturowe.

  3. Uczeń kształtuje postawę odpowiedzialnego podróżowania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie z Exercise 2 (Przeczytaj): What do these pictures have in common? Zaznaczają w ćwiczeniu zwroty związane z nieodpowiednimi zachowaniami turystów. Nauczyciel może poprosić uczniów o podzielenie się ich własnymi doświadczeniami turystycznymi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst All That Glitters Is Not Gold i uzupełniają go brakującymi zdaniami z Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi.

  2. W odniesieniu do tekstu uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy wraz z uzasadnieniem.

  3. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i ustosunkowują się do cytatów z Exercise 5 (Przeczytaj). Nauczyciel wyjaśnia uczniom, kim są autorzy cytatów.

  • „Conflict is the beginning of consciousness.” M. Esther Harding

  • „Don’t hurry, don’t worry. You’re only here for a short visit. So be sure to stop and smell the flowers.” Walter C. Hagen

  • „Wise people travel to discover themselves.” James Russell Lowell

Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do wysłuchania pliku audio uczniowie łączą zdjęcia słynnych destynacji turystycznych z nazwami w Exercise 1 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Na forum klasy starają się odgadnąć, co dzieje się z każdym z miejsc w wyniku zjawiska overtourism.

  2. Uczniowie słuchają nagrań i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają je na forum klasy, po czym porównują informacje przedstawione w nagraniu z własnymi przewidywaniami z pkt. 4.

  3. Uczniowie ponownie słuchają nagrań i w parach wykonują Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Plik audio) i prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie identyfikują przyczyny i efekty zjawiska overtourism oraz środki zapobiegawcze przeciwko temu zjawisku w Exercise 6 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozmawiają w małych grupach na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Look again at the preventive measures implemented in some countries mentioned in Exercise 6 (Sprawdź się). Which two measures do you think are the most effective? Justify your answer. Dyskutują, a następnie przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy wnioski z dyskusji. Nauczyciel notuje argumenty na tablicy, a na koniec podsumowuje opinie uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Recently you have read an article about overtourism in popular holiday destinations and the growing conflicts with local people due to unbearable congestion. The article made a great impression on you and you decided to share your thoughts with the readers in your blog. In your blog entry (100–150 words):

  3. Dla chętnych: Uczniowie piszą i/lub nagrywają własną relację z miejsca dotkniętego zjawiskiem overtourism.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą listę 12 pytań do nagrania w pliku audio (po 3 pytania do każdej historii), po czym zadają pytania koledze/koleżance z pary, którego/której zadaniem jest odpowiedzieć.