Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Z polskich badań – Bronisław Malinowski

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

1) charakteryzuje społeczeństwa zbieracko‑łowieckie, nomadyczne i rolnicze; charakteryzuje wybraną współczesną społeczność tego typu.

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

3) przedstawia wkład w nauki społeczne znanych na świecie Polaków: Bronisława Malinowskiego, Floriana Znanieckiego i Leona Petrażyckiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje tradycyjne typy społeczeństw: zbieracko‑łowiecki, nomadyczny i rolniczy wraz z ich współcześnie występującymi przykładami;

  • przedstawi wkład w nauki społeczne znanych na świecie Polaków: Bronisława Malinowskiego, Floriana Znanieckiego i Leona Petrażyckiego;

  • zastosuje metodę obserwacji uczestniczącej w badaniu relacji w wybranej grupie społecznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu: „Z polskich badań – Bronisław Malinowski” i celów zajęć.

  2. Rozmowa wprowadzająca szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel metodą burzy mózgów przeprowadza krótkie przypomnienie dotyczące socjologii oraz socjologów. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają krótko sylwetki Malinowskiego, Petrażyckiego oraz Znanieckiego.

  2. Podział uczniów na grupy. Każda z nich przygotowuje krótką prezentację na temat jednego z typów społeczeństwa tradycyjnego. Grupy przedstawiają swoje prezentacje na forum klasy. Osoby z pozostałych grup mogą zadawać pytania.

  3. Uczniowie charakteryzują metodę badawczą Malinowskiego. W kontrze do niej przygotowują charakterystykę badań „gabinetowych”.

  4. Dyskusja na temat tego, które podejście do badań wydaje się lepsze. Uczniowie argumentują swoje wypowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • B. Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1981.

  • B. Malinowski, Życie seksualne dzikich w północno‑zachodniej Melanezji, Warszawa 1981.

  • F. Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 1988.

  • Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.