Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Z polskich badań – Bronisław Malinowski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
1) charakteryzuje społeczeństwa zbieracko‑łowieckie, nomadyczne i rolnicze; charakteryzuje wybraną współczesną społeczność tego typu.
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
3) przedstawia wkład w nauki społeczne znanych na świecie Polaków: Bronisława Malinowskiego, Floriana Znanieckiego i Leona Petrażyckiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
scharakteryzuje tradycyjne typy społeczeństw: zbieracko‑łowiecki, nomadyczny i rolniczy wraz z ich współcześnie występującymi przykładami;
przedstawi wkład w nauki społeczne znanych na świecie Polaków: Bronisława Malinowskiego, Floriana Znanieckiego i Leona Petrażyckiego;
zastosuje metodę obserwacji uczestniczącej w badaniu relacji w wybranej grupie społecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu: „Z polskich badań – Bronisław Malinowski” i celów zajęć.
Rozmowa wprowadzająca szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel metodą burzy mózgów przeprowadza krótkie przypomnienie dotyczące socjologii oraz socjologów. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają krótko sylwetki Malinowskiego, Petrażyckiego oraz Znanieckiego.
Podział uczniów na grupy. Każda z nich przygotowuje krótką prezentację na temat jednego z typów społeczeństwa tradycyjnego. Grupy przedstawiają swoje prezentacje na forum klasy. Osoby z pozostałych grup mogą zadawać pytania.
Uczniowie charakteryzują metodę badawczą Malinowskiego. W kontrze do niej przygotowują charakterystykę badań „gabinetowych”.
Dyskusja na temat tego, które podejście do badań wydaje się lepsze. Uczniowie argumentują swoje wypowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
B. Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1981.
B. Malinowski, Życie seksualne dzikich w północno‑zachodniej Melanezji, Warszawa 1981.
F. Znaniecki, Wstęp do socjologii, Warszawa 1988.
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.