Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości redukujących cukrów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

XX. Cukry. Uczeń:

4) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy.

Zakres rozszerzony

XX. Cukry. Uczeń:

4) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące np. glukozy; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi obecność grup hydroksylowych w cząsteczce monosacharydu, np. glukozy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie „Próba Tollensa”, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy;

  • pisze równanie reakcji glukozy z odczynnikiem Tollensa;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie „Próba Trommera”, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy;

  • pisze równanie reakcji glukozy z odczynnikiem Trommera.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • głośniki;

  • smartfony/tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału. Inicjuje dyskusję zadając uczniom przykładowe pytania: jak sprawdzić, czy disacharyd ma właściwości redukujące? Czy polisacharydy mogą się utlenić?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co to znaczy, że dany cukier ma właściwości redukujące?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale pod kątem badania właściwości redukujących cukrów.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do wirtualnego laboratorium w e‑materiale. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Eksperyment chemiczny – „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Trommera” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  4. Eksperyment chemiczny, praca w grupach – „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Tollensa” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można sprawdzić czy cukier ma właściwości redukujące?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy?

  • Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?

  • Jak sporządzamy odczynnik Trommera?

  • Jaką barwę ma tlenek miedzi(I)?

  • Jaką barwę ma wodorotlenek miedzi(II)?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/przypomniałam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby dokonali analizy materiału źródłowego w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można sprawdzić czy cukier ma właściwości redukujące?

  • Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy?

  • Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?

  • Jak sporządzamy odczynnik Trommera?

  • Jaką barwę ma tlenek miedzi(I)?

  • Jaką barwę ma wodorotlenek miedzi(II)?

  1. Instrukcja do doświadczenia „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Trommera”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łaźnia wodna.

Odczynniki chemiczne: stały siarczan(VI) miedzi(II), stały wodorotlenek sodu, stała glukoza, woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Do probówki wlej ok. 2 cmIndeks górny 3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) i ok. 3 cmIndeks górny 3 roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3, po czym dodaj kilka cmIndeks górny 3 roztworu glukozy.

  • Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.

  1. Instrukcja do doświadczenia „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Tollensa”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łaźnia wodna.

Odczynniki chemiczne: stały azotan(V) srebra(I), stały wodorotlenek sodu, wodny roztwór amoniaku, stała glukoza, woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Do probówki wlej ok. 1 cmIndeks górny 3 roztworu azotanu(V) srebra(I), kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 3.

  • Następnie – stale mieszając – dodawaj kroplami wodny roztwór amoniaku (do roztworzenia strąconego osadu).

  • Do sporządzonego odczynnika Tollensa dodaj kilka cmIndeks górny 3 roztworu glukozy.

  • Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

Rq4oxw0UMJSU4

Plik PDF o rozmiarze 60.00 KB w języku polskim