Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości redukujących cukrów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
4) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy.
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
4) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące np. glukozy; projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik potwierdzi obecność grup hydroksylowych w cząsteczce monosacharydu, np. glukozy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
projektuje i przeprowadza doświadczenie „Próba Tollensa”, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy;
pisze równanie reakcji glukozy z odczynnikiem Tollensa;
projektuje i przeprowadza doświadczenie „Próba Trommera”, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące glukozy;
pisze równanie reakcji glukozy z odczynnikiem Trommera.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
słuchawki;
głośniki;
smartfony/tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału. Inicjuje dyskusję zadając uczniom przykładowe pytania: jak sprawdzić, czy disacharyd ma właściwości redukujące? Czy polisacharydy mogą się utlenić?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co to znaczy, że dany cukier ma właściwości redukujące?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale pod kątem badania właściwości redukujących cukrów.
Nauczyciel odsyła uczniów do wirtualnego laboratorium w e‑materiale. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Eksperyment chemiczny – „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Trommera” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Eksperyment chemiczny, praca w grupach – „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Tollensa” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Uczniowie wybierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równanie przeprowadzonej reakcji (reakcję chemiczną w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej), wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:
Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można sprawdzić czy cukier ma właściwości redukujące?
Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy?
Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?
Jak sporządzamy odczynnik Trommera?
Jaką barwę ma tlenek miedzi(I)?
Jaką barwę ma wodorotlenek miedzi(II)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/przypomniałam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokonali analizy materiału źródłowego w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Za pomocą jakiego doświadczenia chemicznego można sprawdzić czy cukier ma właściwości redukujące?
Jak nazywa się produkt utlenienia glukozy?
Jak sporządzamy odczynnik Tollensa?
Jak sporządzamy odczynnik Trommera?
Jaką barwę ma tlenek miedzi(I)?
Jaką barwę ma wodorotlenek miedzi(II)?
Instrukcja do doświadczenia „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Trommera”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łaźnia wodna.
Odczynniki chemiczne: stały siarczan(VI) miedzi(II), stały wodorotlenek sodu, stała glukoza, woda destylowana.
Przebieg doświadczenia:
Do probówki wlej ok. 2 cmIndeks górny 33 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) i ok. 3 cmIndeks górny 33 roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 33, po czym dodaj kilka cmIndeks górny 33 roztworu glukozy.
Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.
Instrukcja do doświadczenia „Badanie właściwości redukujących glukozy za pomocą próby Tollensa”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łaźnia wodna.
Odczynniki chemiczne: stały azotan(V) srebra(I), stały wodorotlenek sodu, wodny roztwór amoniaku, stała glukoza, woda destylowana.
Przebieg doświadczenia:
Do probówki wlej ok. 1 cmIndeks górny 33 roztworu azotanu(V) srebra(I), kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 2 mol/dmIndeks górny 33.
Następnie – stale mieszając – dodawaj kroplami wodny roztwór amoniaku (do roztworzenia strąconego osadu).
Do sporządzonego odczynnika Tollensa dodaj kilka cmIndeks górny 33 roztworu glukozy.
Probówkę ogrzewaj w łaźni wodnej. Zanotuj obserwacje.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: