Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Eros i Tanatos w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – Biała magia oraz ***Niebo złote ci otworzę
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje główne wątki poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego;
wskaże środki stylistyczne w wierszach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Biała magia oraz Niebo złote ci otworzę oraz określisz ich funkcję;
porówna utwory Biała magia oraz Niebo złote ci otworzę, wskazując na podobieństwa i różnice pomiędzy nimi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, by uczniowie przeczytali wiersze Niebo złote ci otworzę... i Biała magiaKrzysztofa Kamila Baczyńskiego zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia, jakie mają po przeczytaniu wierszy Baczyńskiego. Uczniowie wypowiadają się swobodnie. Nauczyciel informuje, że podczas lekcji uczniowie będą się zajmować interpretacją obu utworów i analizować, w jaki sposób Baczyński wplatał do swojej twórczości motyw Erosa i Tanatosa.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel odtwarza film zamieszczony w e‑materiale - wykład dr. Łukasza Józefowicza. Uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami, notują najważniejsze z nich w zeszytach. Później prosi, by uczniowie samodzielnie zdecydowali, które z poleceń dołączonych do sekcji „Film” chcą wykonać. Po upływie ustalonego czasu prosi kilka osób o przedstawienie odpowiedzi. Podsumowuje ten etap lekcji.
Prowadzący zajęcia poleca, by uczniowie wykonali w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” związane z interpretacją wierszami Niebo złote ci otworzę... oraz Biała magia. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby prezentują propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję: w jaki sposób w poezji K.K. Baczyńskiego ukazane są miłość i śmierć? Jakich środków wyrazu artystycznego używa poeta?
Praca domowa:
Wybierz dowolny wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i w 8–10 zdaniach wyjaśnij, w jaki sposób współistnieją w nim żywioły miłości i śmierci.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Stabra, Chwila bez imienia: o poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Kraków 2003.
Aleksandra Kubiak‑Sokół, Słownik frazeologiczny PWN, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.