Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Słoń a sprawa polska – Polacy pod zaborami
Grupa docelowa
szkoła podstawowa klasa 8, gimnazjum klasa 3
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń charakteryzuje sytuację Polaków w poszczególnych zaborach oraz opisuje postawy Polaków wobec działań zaborców w drugiej połowie XIX wieku.
Kształtowane kompetencje ogólne:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
rozumie pojęcia germanizacja i rusyfikacja;
wie, czym była autonomia galicyjska;
wyjaśnia, jak zmieniła się polityka zaborców po powstaniu styczniowym;
uogólnia założenia pozytywizmu;
charakteryzuje różne metody walki o polskość;
rozróżnia pracę u podstaw i pracę organiczną;
opowiada historię dzieci z Wrześni;
zna postać Michała Drzymały, Hipolita Cegielskiego.
Metody/techniki kształcenia:
metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;
metody problemowe: aktywizujące: dyskusja;
metody praktyczne: praca z tekstem źrodłowym;
metody podające: pogadanka, wykład.
Formy organizacji pracy
indywidualna
zbiorowa
grupowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, zgodne z podstawą programową i etapem edukacyjnym.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie skutki dotknęły Polaków po powstaniu listopadowym. Wspólnie z uczniami zapisuje na tablicy najważniejsze skutki i reperkusje powstania listopadowego. Następnie jedna wskazana osoba omawia przyczyny i okoliczności powstania styczniowego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje, że pierwsza część zajęć będzie dotyczyła sytuacji Polaków w poszczególnych zaborach po powstaniu styczniowym.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania, jednocześnie informując, żeby nie odpowiadali na głos:
Czy lubią chodzić do szkoły?
Czy lubią język polski i historię?
Co by zrobili, gdyby ktoś zabronił im się uczyć?
Nauczyciel poleca uczniom, aby oglądając film szczególną uwagę zwrócili na metody wynarodowiania wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Uczniowie oglądają fragmenty filmu od początku do końca sceny, w której Ania zgadza się na użycie uproszczenia, że w zaborze austriackim żyło się lepiej od pewnego momentu.
Nauczyciel nawiązując do pytań zadanych przed projekcją filmu, inicjuje dyskusję zadając dodatkowe pytania:
Czy warto się uczyć?
Po co uczymy się historii?
Czy znajomość języka ojczystego jest ważna?
Uczniowie dyskutują na temat roli nauczania języka polskiego i historii własnego kraju.
Następnie nauczyciel odczytuje uczniom krótki wierszyk:
„My z Tobą Boże rozmawiać chcemy,
lecz „Vater unser” nie rozumiemy
i nikt nie zmusi nas Ciebie tak zwać,
boś Ty nie Vater, lecz Ojciec nasz”.
Zadaje uczniom pytania: Czego dotyczy wiersz? Kiedy mógł powstać? I kto może być jego autorem?
Uczniowie rozwiązują zadania oznaczone numerami 1‑5 w celu utrwalenia wiadomości. Po ich wykonaniu podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązanie zadań.
Nauczyciel informuje uczniów, że druga część filmu będzie dotyczyła oporu Polaków i walki z germanizacją, i rusyfikacją.
Przed projekcją kolejnego fragmentu filmu nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili szczególną uwagę na działalność Polaków w zaborze pruskim.
Uczniowie oglądają fragment filmu. Od słów narratora: nasilenie antypolskiej polityki w zaborze pruskim i rosyjskim (…) do końca.
Po zakończeniu projekcji, nauczyciel pyta uczniów, czy zwrócili uwagę na szczególny sposób postępowania Polaków w zaborze pruskim? Kieruje wypowiedziami uczniów w taki sposób, aby położyli nacisk na fakt, że Polacy starali się walczyć z zaborcą legalnie. Przypomina im wspomnianą w pierwszej części filmu postać Michała Drzymały.
Następnie nauczyciel w formie wykładu opowiada uczniom o Uniwersytecie Latającym. Tłumaczy, co kryje się pod tym sformułowaniem i skąd pochodzi jego nazwa.
Uczniowie rozwiązują zadania oznaczone numerami 6‑10 w celu utrwalenia wiadomości. Po ich wykonaniu podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązanie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje pogadankę podsumowującą lekcję wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie. Uczniowie formułują wnioski z lekcji, oceniając w jakim stopniu opanowali cele zakładane na początku lekcji.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł, dowiedz się jakie były losy Twojej miejscowości w czasie zaborów. Czy zdarzały się niespotykane przejawy obrony polskości, a może przeciwnie większość ludzi popierała ideę lojalizmu?
Metryczka
Tytuł
Słoń a sprawa polska- Polacy pod zaborami
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi
Słoń a sprawa polska
Przedmiot
historia
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa, gimnazjum
Podstawa programowa
23. Formy walki o niepodległość. Uczeń:
3) omawia, na wybranym przykładzie, walkę o język polski w nauczaniu
Nowa podstawa programowa
XXIV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i napoczątku XX wieku. Uczeń:
1) wyjaśnia cele i opisuje metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnejRzeczypospolitej– rusyfikacja,germanizacja(Kulturkampf),autonomia galicyjska;
2) opisuje postawy społeczeństwa polskiego w stosunku d ozaborców – trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy;
Kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
5) umiejętność uczenia się,
6) kompetencje społeczne i obywatelskie,
8) świadomość i ekspresja kulturalna.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje;
stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych;
tworzy krótką wypowiedź o wydarzeniu historycznym, posługując się poznanymi pojęciami.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/223790/v/33/t/student-canon/m/j0000008N3B6v32