Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Temat: Czym różni się korozja od pasywacji?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum – zakres podstawowy i zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony:
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać aktywność chemiczną metali; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia: korozja, pasywacja, rdza, patyna;
analizuje czynniki przyspieszające proces korozji;
wymienia różnice między zjawiskiem korozji i pasywacji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
drzewko decyzyjne;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących;
technika gadająca ściana.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania zawarte w e‑materiale, np.: Czy wiesz, jak nazywa się proces niszczenia materiałów pod wpływem otaczającego środowiska? Jaka jest różnica między korozją a pasywacją? Jakie znaczenie mają te terminy w kontekście wykorzystywania metali przez człowieka?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: korozja i pasywacja.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują w e‑materiale tekst, schematy i ilustracje dotyczące korozji oraz pasywacji. Nauczyciel poleca uczniom, by zwrócili uwagę na wyjaśnienie pojęć, wzory sumaryczne związków, równania reakcji, nazwy metali, które wiążą się z korozją lub pasywacją. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej i konfrontacja znaczenia pasywacji i korozji.
Nauczyciel poleca uczniom samodzielną pracę z medium bazowym – grafika interaktywna. Uczniowie analizują medium, zapoznają się z pojęciami: korozji i pasywacji. Następnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zadania załączone do medium bazowego.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i zadaje uczniom pytanie „Co koroduje, a co ulega pasywacji?” W tym celu zapisuje na tablicy symbole pierwiastków chemicznych (np. Ag, Fe, Na, Ca, Al, Ni, Cr, Ir ) oraz nazwy materiałów/przedmiotów (np.gwóźdź, puszka, rower). Uczniowie w zeszytach dokonują podziału pierwiastków i przedmiotów, po czym chętni uczniowie przedstawiają swoje propozycje z podaniem argumentacji dokonanego podziału.
Nauczyciel wprowadza metodę drzewka decyzyjnego, jako metodę graficznego zapisu dyskusji uczniów pozwalającą na podejmowanie decyzji w sytuacji problemowej, gdy trzeba dokonać wartościujących osądów, połączonych z krytycznym myśleniem.
Nauczyciel zapisuje na tablicy problem do rozwiązania: „Który z procesów, korozja czy pasywacja, pociąga za sobą większe straty ekonomiczne w gospodarce człowieka?” Prowadzący zajęcia rozdaje grupom schemat drzewka decyzyjnego i omawia sposób graficznego zapisu dyskusji. Podopieczni mają za zadanie podjąć decyzję i uzupełnić rubryki drzewa decyzyjnego, przedstawić możliwe rozwiązania, a także pozytywne i negatywne skutki. Uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.
Liderzy grup prezentują wyniki prac uczniowskich z zastosowaniem techniki gadająca ściana i kierując się wartościami prezentowanymi przez członków zespołu uzasadniają ostateczną decyzję grupy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np.:
Co to jest rdza?
Na czym polega pasywacja metalu?
W jakich warunkach przebiega pasywacja glinu?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Na całym świecie bezpośrednie koszty korozji szacowane są na biliony dolarów. Jak podaje Światowa Organizacja Korozji (WCO) (http://corrosion.org) roczny koszt korozji na całym świecie można oszacować obecnie na 1,8 bilionów dolarów. Organizacja zachęca do poszukiwania metod ochrony materiałów przed korozją.
Polecenie:
Wyobraź sobie, że jesteś członkiem WCO. Zaprojektuj ulotkę, na której przedstawisz sposoby zapobiegania korozji.Uczniowie wykonują ćwiczenia zamieszczone w e‑materiale – Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest rdza?
Na czym polega pasywacja metalu?
W jakich warunkach przebiega pasywacja glinu?
Nauczyciel przygotowuje również arkusze do pracy metodą drzewka decyzyjnego, zamieszczając w nim graficznie (w kształcie drzewa): sytuację wymagającą podjęcia decyzji, możliwe rozwiązania, skutki: pozytywne i negatywne.