Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Młodopolskie krzywdy i cierpienia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje światopogląd młodopolskiego twórcy;
wyjaśnia, w czym przejawia się dramat i cierpienie przedstawiciela Młodej Polski;
na przykładach literackich wskazuje i interpretuje sposoby artystycznego przedstawiania cierpienia w okresie Młodej Polski;
zestawia ze sobą postawy wobec cierpienia bohaterów utworów: Dies irae, Rozdzióbią nas kruki, wrony, Chłopi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
grafonotka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel przed lekcją poleca uczniom zapoznanie się z treścią użytecznych na lekcji fragmentów utworów: Dies irae, Rozdzióbią nas kruki, wrony i Chłopi.
Faza wprowadzająca
W tej fazie lekcji zadaniem nauczyciela jest wprowadzenie atmosfery refleksyjnej. Lekcje może rozpocząć cytatem:
Cierpienie i ból są nieodłączne od rozległej świadomości i głębokiego serca. Myślę, że ludzie naprawdę wielcy zawsze muszą odczuwać na świecie wielki smutek...
Następnie proponuje uczniom interpretację tych słów wypowiadanych przez Raskolnikowa w dziele Fiodora Dostojewskiego: Zbrodnia i kara.
Nauczyciel przechodzi od tej ogólnie poprowadzonej dyskusji do omówienia przykładów polskich. Skupia uwagę uczniów na figurze artysty o – jak życzy sobie Dostojewski – rozległej świadomości i głębokim sercu. Zaznacza, że dziś uczniowie będą zastanawiać się nad wrażliwością na cierpienie twórców Młodej Polski, ale także kreowanych przez nich bohaterów. Podaje cele lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Praca z multimedium
Prezentacja TED z udziałem dr hab. Justyny Bajdy
Uczniowie fazę realizacyjną rozpoczynają od pracy z multimedium – prezentacją TED, w której dr hab. Justyna Bajda charakteryzuje postać młodopolskiego poety, jego rozterki, przyczyny cierpienia i sposoby radzenia sobie z nim w procesie twórczym. Uczniowie wykonują polecenia przyporządkowane do tego multimedium.
Ilustracja interaktywna
Po zapoznaniu się z pierwszym multimedium i ogólnym obrazem poety młodopolskiego, uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, która prezentuje kierunki artystyczne i przykłady literackie podejmujące temat cierpienia.
Uczniowie rozpoczynają pracę na fragmentach tekstów, których znajomość wymagana była jeszcze przed lekcją. Praca odbywa się w trzech grupach, a każdej z nich przydzielona jest inna lektura. Zapoznają się z multimedium – ilustracją interaktywną, poszukują odpowiednich cytatów z utworów: Dies irae, Rozdzióbią nas kruki, wrony i Chłopi. Następnie każda z grup, na forum klasy prezentuje wyniki swojej pracy.
Cały zespół dokonuje zestawienia postaw wobec cierpienia prezentowanych przez bohaterów utworów. W formie grafonotki wypisują elementy wspólne i różniące. Bardzo istotne jest, by zawarto w zestawieniu odniesienie do symboliki młodopolskiej (tutaj pomocny może być wykład dr hab. Justyny Bajdy).
Faza podsumowująca
W tej fazie nauczyciel dokonuje uporządkowania. Powraca do cytatu zaproponowanego na początku zajęć i poddaje dyskusji, czy postawa opisana przez Dostojewskiego dotyczy poety, artysty młodopolskiego czy jednak kreowanego bohatera. Czy postawy tych dwóch figur są tożsame? Które przykłady literackie są dowodem na to?
Materiały dodatkowe:
Justyna Bajda, Młoda Polska, Wrocław 2003.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.