Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Przesilenie. Proza polska 1989–2005

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i ocenia modę językową we współczesnym języku;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Lektura uzupełniająca
17) wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku;
Teksty polecane do samokształcenia
14) Anna Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975–1996;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna najważniejszych twórców prozy polskiej 1989–2005;

  • scharakteryzuje przemiany, jakie dokonały się w prozie polskiej przełomu XX i XXI wieku;

  • wskaże najważniejsze cechy gatunków literackich po 1989 roku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Na kilka tygodni przed zajęciami nauczyciel dzieli zespół klasowy na cztery grupy, których zadaniem jest przeczytanie jednego z wymienionych utworów:
    Pod Mocnym Aniołem Jerzego Pilcha,
    Wojna polsko‑ruska pod flagą biało‑czerwoną Doroty Masłowskiej,
    Gnój Wojciecha Kuczoka,
    Lubiewo Michała Witkowskiego.
    Każda z grup przygotowuje własną prezentację (wykonaną w programie komputerowym lub analogowo na dużych planszach) dotyczącą innowacyjności przydzielonego utworu. Zadaniem uczniów jest pokazanie, dlaczego dany utwór jest przełomowy.

Faza wprowadzająca:

  1. Faza wprowadzająca przeznaczona jest na prezentacje uczniowskich prac. Nauczyciel ocenia pomysłowość, kreatywność oraz merytoryczność prac.

  2. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie zapoznają się z audiobookiem i wskazują przyczyny, dla których rok 1989 był przełomem w kulturze.

  2. Na podstawie audiobooka uczestnicy zajęć przedstawiają w parach stanowisko przeciwników postrzegania roku 1989 jako cezury dla rozwoju literatury, a następnie odnoszą się do niego.

  3. Nauczyciel omawia z uczniami mapę myśli. Następnie każdy uczeń indywidualnie wyjaśnia, z czego może wynikać popularność utworów sylwicznych w prozie pod koniec XX wieku oraz charakteryzuje sylwę jako gatunek współczesny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z fragmentami polskiej prozy lat 1989‑2005 umieszczonymi na osi czasu (sekcja „Mapa myśli”), a następnie notują cechy stylu poszczególnych utworów.
    Mogą pracować w parach lub kilkuosobowych grupach.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, na czym polega przełomowość ważnych powieści początku XXI wieku.

Materiały pomocnicze:

  • Bernadetta Darska, Znaczenie przełomu 1989 roku w Polsce dla czasopiśmiennictwa kulturalnego: rekonesans, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2006, nr 2.

  • https://culture.pl/pl/artykul/wyzwania-prozy-polskiej-lat-dziewiecdziesiatych

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.