Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Witkacy – awangardzista, katastrofista czy pogrobowiec modernizmu?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje cechy twórczości Witkacego w kontekście historycznoliterackim oraz na tle historyczno‑społecznym epoki;
wskazuje związki między malarstwem S.I. Witkiewicza a jego twórczością dramatyczną (Szewcy);
charakteryzuje wpływy modernistyczne w twórczości Witkacego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Witkacy – awangardzista, katastrofista czy pogrobowiec modernizmu?”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią metariału przed lekcją i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów, by podczas lektury skupili się na następujących hasłach: antymimetyzm, katastrofizm, teoria Czystej Formy, pogrobowiec modernizmu.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie pytań, które zapisali, zapoznając się z sekcją „Przeczytaj”. W dyskusji, moderowanej przez nauczyciela, uczniowie odpowiadają na pytania, używając kluczowych pojęć, na które powinni zwrócić uwagę podczas lektury tekstu.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali nagrań z multimedium oraz wykonali polecenie 1 (Sporządź notatkę, w której zawrzesz najważniejsze informacje dotyczące życia i twórczości Witkacego). Do wykonania zadania mogą wykorzystać także informacje z sekcji „Przeczytaj”, z którą zapoznali się przed lekcją.
2. Uczniowie (w parach) wykonują następnie polecenia 2 i 3 z sekcji „Audiobook” i po upływie ustalonego czasu prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.
3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację z e‑materiału i poleca uczniom wykonanie ćwiczeń 1 i 2. Następnie odtwarza film i uczniowie ustnie mogą wykonać oba polecenia związane z filmem.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, wykonują mapę myśli, której centralnym punktem jest hasło: Witkacy. Wśród pobocznych haseł powinny się znaleźć: Czysta Forma, powieść, dramat, malarstwo, antymimetyzm, katastrofizm itd.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom, aby w ramach zadania domowego uzupełnili mapę myśli tytułami dzieł Witkacego oraz cytatami z nich.
Materiały pomocnicze:
Jan Błoński, Witkacy. Sztukmistrz. Filozof. Estetyk, Kraków 2001.
Janusz Degler, Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać nagranie z sekcji „Audiobook” do powtórki przed maturą.