Polecenie 1

Jaki portret Witkacego wyłania się z filmu? Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź na ten temat.

R1ROEYjUjwSRZ
(Uzupełnij).
R1Eo3DCz8nlnQ
Film nawiązujący do treści materiału Psychoanaliza i literatura polska - Stanisław Ignacy Witkiewicz.

Absolutnie Czysta Forma nie istnieje

– mówił Witkacy, niechętny malarstwu abstrakcyjnemu. Według niego jest nieszczere, nie płynie z wewnętrznych impulsów twórcy i nie jest w stanie wywołać u odbiorcy „uczucia metafizycznego”. Obraz musi być „nasycony formą” – nie poprzez wierne odtwarzanie natury, ale poprzez ukazanie przedmiotu w zupełnie nowych konfiguracjach i układach kompozycyjnych, w nieoczekiwanych zestawieniach koloru, które przekładałyby wewnętrzny świat artysty na nową, nieznaną i niepowtarzalną rzeczywistość. Jednym z dzieł realizujących tę teorię jest Kompozycja z 1922 r.

RyCU6K7lWZyQc1
Ilustracja interaktywna przedstawia wielokolorową abstrakcję. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ten obraz to gra wyzwolonej wyobraźni. Z trudem doszukamy się tu aluzji do znanej nam rzeczywistości. Fantastyczne, pół ludzkie, pół zwierzęce stwory, o niepokojących kształtach, w których z trudem rozpoznajemy zdeformowane części ciała, kłębią się, tłoczą i przenikają nawzajem. Kompozycja oparta jest na linii przekątnej, co dodaje całej scenie dramatyzmu. 2. Przestrzenność obrazu staje się dla widza zagadką, podobnie jak i samo przedstawienie. Kompozycja to kilka płasko na siebie nałożonych planów, jakby wyciętych konturów poszczególnych postaci. Monstrualne cielska rozpychają się na całej płaszczyźnie płótna, realizując programową „jedność w wielości”. 3. Kompozycji dzieła nie da się – zgodnie z założeniem teorii Czystej Formy – ograniczyć do jakiegoś fragmentu ani też wydzielić z niej dowolnego elementu. Nawet jeśli spróbujemy poszukać na obrazie „formy głównej”, głównego bohatera – oko natychmiast straci pewność, bo kompozycyjny chaos podsunie nam coraz to nowe formy i kształty jako równie ważne. 4. Płótno z 1922 r. jest także doskonałym przykładem Witkacowskiej systematyki kolorów. Barwą dominującą jest niebieski – kolor cielska jednookiego muskularnego herosa na pierwszym planie, obwiedziony czarnym konturem i skontrastowany z czerwienią wyłaniającego się zza niego jaszczuropodobnego potwora. W tle odcinają się rozbielonym błękitem krystaliczne skały. 5. W tej dramatycznej kompozycyjnie i kolorystycznie scenie występuje cały repertuar artystycznych możliwości ujęcia formy – kształty są i kanciaste, i gładkie, i postrzępione. W ekstatycznych kształtach odnajdziemy echa kubizmu, futuryzmu i niemieckiego ekspresjonizmu oraz rodzimego podhalańskiego malarstwa na szkle – jednej z inspiracji polskiej awangardy.
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kompozycja, 1922
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2

Omów związki Witkacego z psychoanalizą.

R1ROEYjUjwSRZ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
Czy w dramacie Szewcy Witkacy w podobny sposób deformował rzeczywistość, jak zostało to opisane w multimedium? Sformułuj wypowiedź pisemną.
Czy w dramacie Szewcy Witkacy w podobny sposób deformował rzeczywistość, jak zostało to opisane w multimedium? Sformułuj wypowiedź pisemną.
R1ROEYjUjwSRZ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się obrazowi Witkacego Wizyta u Radży (ok. 1919–1921) i wskaż cechy dzieła wspólne z Kompozycją z 1922 roku.

RJ2uSRPuufniG
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wizyta u Radży, ok. 1919–1921
Źródło: domena publiczna.
R7ADdBKQfPdZ1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R1CxdgZVHvjUe
(Uzupełnij).