Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Cechy grupy społecznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
3) charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych; analizuje zasady wzajemności, zaufania i pomocy.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych i przeanalizujesz zasady wzajemności, zaufania i pomocy;
charakteryzuje poszczególne typy zbiorowości społecznych i odróżnisz je od grup jako zbiorowości;
ocenia konkretną grupę społeczną, stosując do jej opisu uniwersalne cechy grupy jako zbiorowości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Wybrane osoby przygotowują prezentację na temat uniwersalnych cech grupy.
Faza wstępna:
1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Cechy grupy społecznej”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:
Czego chcą się dowiedzieć?
Co ich interesuje?
Zapisują odpowiedzi na kartkach.
Faza realizacyjna:
1. Praca z widżetem „Zbiorowości społeczne niebędące grupami”. Na początku uczniowie zapoznają się ze schematem zawartym w punkcie 1. Następnie dzielą się na grupy. Każda z nich na podstawie dostępnych źródeł opisuje jedną ze zbiorowości: kręgi, publiczność, tłum, zbiegowisko.
2. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą im zadawać pytania. Następnie weryfikują odpowiedzi z widżetem.
3. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji i omówienie na forum klasy.
4. Praca ze schematem interaktywnym „Rodzina jako grupa społeczna”. Uczniowie zapoznają się z materiałem i w parach wykonują ćwiczenie. Wybrane pary przedstawiają propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
5. Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się ochotnicy udzielają odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do nich, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, na przykład ocenami z aktywności.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, w której odpowiesz na pytania zapisane na kartce na początku lekcji.
Materiały pomocnicze:
Statut Stowarzyszenia „Ludzie dla ludzi”, ludziedlaludzi.com.
Piotr Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.
Agata Sochaczewska, Motłoch a tłum w „Psychologii tłumu” Le Bona, racjonalista.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać schemat interaktywny do przygotowania porównania opisanej rodziny z inną wybraną przez siebie.