Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Identyfikowanie pojęć z zakresu ontologii – na podstawie wybranych tekstów Nietzschego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
zdefiniuje, czym są ontologia i epistemologia;
przedstawi motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa;
wyjaśni pojęcia woli mocy, amor fati, przewartościowania wszystkich wartości i nadczłowieka;
przeanalizuje fragmenty Tako rzecze Zaratustra i innych dzieł Nietzschego;
omówi stosunek Nietzschego do zagadnień ontologicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
mapa myśli;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Identyfikowanie pojęć z zakresu ontologii – na podstawie wybranych tekstów Nietzschego”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczeń nr 4 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń odczytuje rozwiązanie na forum klasy.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest ontologia? Jakimi pojęciami się zajmuje?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Do jakich pojęć ontologicznych odnosił się Nietzsche w swoich tekstach? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
- Jak poszczególne idee Nietzschego odnoszą się pojęć badanych w ramach dyscypliny nazywanej ontologią?
- Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Nietzschego głoszącym, że zajmowanie się kwestiami ontologicznymi jest próżnym i niepotrzebnym wysiłkiem. Odpowiedz na to pytanie zarówno z perspektywy jego filozofii, jak i z perspektywy filozofii szeroko rozumianej. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 8: Własnymi słowami wyjaśnij, dlaczego podtytuł książki „Tako rzecze Zaratustra brzmi: Książka dla wszystkich i dla nikogo”. Uczniowie rozwiązują je indywidualnie, a następnie omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Lipman M., Sharp A., Oscanyan F., Filozofia w szkole, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1997.
Hollingdale R.J., Nietzsche, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Mapa myśli” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.