Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1PwKeorlzO461
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawną charakterystykę Nietzscheańskiego stwierdzenia „Gott ist tot”. Możliwe odpowiedzi: 1. W stwierdzeniu „Bóg umarł” Nietzsche wspomina śmierć Jezusa za grzechy ludzkości., 2. Bóg jest martwy, więc nie ma żadnych przeciwwskazań, żebyśmy wszyscy robili to, co nam się podoba., 3. „Bóg jest martwy” oznacza, że wypaliły się chrześcijańskie wartości moralne., 4. Bóg jest martwy w tym znaczeniu, że tak naprawdę nigdy nie żył. W ten sposób Nietzsche poetycko podkreśla swój ateizm.
R1OSgsjuZxNk91
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania charakteryzuje pojęcie amor fati. Możliwe odpowiedzi: 1. Amor fati oznacza umiłowanie swojego losu i przyjmowanie go dokładnie takim, jakim jest, bez żadnych zmian czy próby ingerowania w to, co nas spotyka., 2. Amor fati oznacza umiłowanie swojego losu bez względu na to, jaki by on nie był., 3. Amor fati nie oznacza postawy biernej, lecz aktywne kierowanie swym losem., 4. Amor fati oznacza przede wszystkim szacunek dla tradycji.
R1IbgD9iE3dwk1
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania dotyczące Nietzscheańskiej koncepcji woli mocy. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy organizm dąży do tego, aby jego „quantum mocy” nie doznało żadnego uszczerbku, a więc przez całe życie pozostawało takie samo., 2. Każdy zdrowy organizm dąży do pomnożenia posiadanej przez siebie mocy., 3. Wola mocy jest dokładnie tym samym, co umiłowanie losu., 4. Wola mocy jest gwarantem swobodnego samorozwoju organizmu przy równoczesnym niszczeniu wszystkiego, co mu tego samorozwoju wzbrania.
R3HPEqmqDDtUi1
Ćwiczenie 4
Poniższe zestawienie zawiera twierdzenia dotyczące Nietzschego i jego namysłu natury ontologicznej. Oceń ich prawdziwość. Tradycja została stworzona dla przedstawicieli motłochu, aby nie musieli samodzielnie myśleć. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wybitny twórca ma obowiązek samodzielnie decydować nawet o tym, co istnieje, a co nie. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Rolą jednostki dążącej do nadczłowieka jest przezwyciężanie wszystkich przyjętych rozwiązań i narzuconych sposobów postrzegania świata. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Nietzsche osobno mówił o „człowieku” i o „kobiecie”, co jest dowodem na jego szowinizm płciowy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Nietzsche zapewne uznałby uprawianie ontologii i metafizyki za objaw „ociężałości”. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
2
Ćwiczenie 5

Poniżej znajduje się cytat z jednej z prac Nietzschego. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje jego treść.

Poniżej znajduje się cytat z jednej z prac Nietzschego. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie zaznacz zdanie, które poprawnie opisuje jego treść.

Friedrich Nietzsche Poza dobrem i złem

Człowiek odmiany dostojnej czuje, że od niego zależy naznaczanie wartości, nie potrzebuje niczyjego przyzwolenia, rozumuje bowiem: „co dla mnie szkodliwe, to i samo w sobie jest szkodliwe”, i wie, że w jego mocy jest nadawać wagę rzeczom, że dano mu tworzyć wartości. Człowiek dostojny czci w sobie mocarza i tego, co ma władzę nad sobą samym […], który z rozkoszą potrafi być dla siebie surowym i twardym. […] Wiara w siebie samego, duma z siebie samego, głęboka niechęć i ironia dla „zaparcia się siebie samego”, - oto cechy morału dostojnego, równie dla niego istotne, jak odcień lekceważenia i niedowierzanie względem objawów współczucia i dobrego serca.

C19 Źródło: Friedrich Nietzsche, Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1907, s. 244–245.
R1RJRGw6TYXNT
Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek odmiany dostojnej z miejsca odrzuca wszelkie założenia ontologiczne., 2. Człowiek odmiany dostojnej realizuje cechy: woli mocy, umiłowania losu, przewartościowania wszystkich wartości., 3. Człowiek odmiany dostojnej jest uosobieniem nadczłowieka, także w jego znaczeniu ontologicznym., 4. Człowiek odmiany dostojnej pozwala sobie na rozważania metafizyczne, ale nie na rozważania ontologiczne.
21
Ćwiczenie 6

Poniżej znajduje się fragment wspomnień Franza OverbeckaNietzschem. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie odpowiedz na pytanie, w jakiej kwestii pomylił się Overbeck odnośnie filozofii swojego przyjaciela.

Franz Overbeck Nietzsche. Zapiski przyjaciela

Nietzsche bez wątpienia sam przypisywał sobie nadczłowieczeństwo i to nie tylko w formie poetyckiej (Zaratustra), lecz także prozaicznej. Na przykład gdy mówił: „Wszystko, co bezprawne jest wbrew mej naturze!”. W formie poetyckiej chętnie mu w nie uwierzy […] każdy, kto go znał, w prozaicznej jedynie zaślepieni epopci [z gr. wtajemniczony uczestnik misteriów] jego życia (jego ja) oraz słów czy doktryn. Nietzsche nie miał co do tego dumnego wyznania o sobie praw większych, niż jakikolwiek inny człowiek.

C20 Źródło: Franz Overbeck, Nietzsche. Zapiski przyjaciela, tłum. T. Zatorski, Gdańsk 2008.
R1Rjh8OojKjVq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij, na czym (w teorii) polega różnica pomiędzy ontologią a metafizyką.

RP85tqTbOQZtl
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami wyjaśnij, dlaczego podtytuł książki Tako rzecze Zaratustra brzmi: Książka dla wszystkich i dla nikogo.

R1Ouy94Qi0TOl
(Uzupełnij).