Dla nauczyciela
Autor: Anna Rybak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie – jego budowa i związek ze zdaniem logicznym. Dlaczego implikacja jest ważna w dowodzeniu twierdzeń?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
2) Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1) Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż:
a) dowód podzielności przez iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,
b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez daje resztę , to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez daje resztę ;
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna zasady budowy twierdzeń;
wyodrębnia założenie i tezę w twierdzeniu;
formułuje twierdzenia w formie implikacji;
intuicyjnie określa prawdziwość lub nieprawdziwość twierdzenia, argumentując swoje zdanie – bez dowodzenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z tekstem matematycznym;
dyskusja;
ćwiczenia.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów określają, co rozumieją pod pojęciami „twierdzenie”, podają przykłady znanych im twierdzeń.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Twierdzenie – jego budowa i związek ze zdaniem logicznym. Dlaczego implikacja jest ważna w dowodzeniu twierdzeń?”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Czynią to partiami i w połączeniu z dyskusją nad poszczególnymi zagadnieniami. Analizują twierdzenia z Przykładu 1, po czym przypominają swoje wiadomości na temat implikacji. Następnie formułują twierdzenia z Przykładu 1 w formie implikacji, wyodrębniają założenie i tezę w każdym z nich, sprawdzają poprawność swoich wyników analizując Przykład 2.
Następnie analizują resztę materiału z sekcji „Przeczytaj”, zwracając uwagę na budowę twierdzenia odwrotnego do danego i na to, że twierdzenie odwrotne do danego (prawdziwego) nie musi być prawdziwe.
Omawiają Przykład 3 (twierdzenie odwrotne do danego nie jest prawdziwe) i Przykład 4 (twierdzenie w postaci równoważności).
Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w sekcji „ Prezentacja multimedialna” i wykonują Polecenie 2. Podsumowują w formie dyskusji tę część pracy.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, następnie dyskutują o rozwiązaniach sprawdzając ich poprawność i uzasadniając swoje decyzje. Wspólnie wypełniają tabelę umieszczoną pod ćwiczeniem 5. Dyskutują nad ćwiczeniem 8, proponując swoje sformułowania twierdzenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudne? Co było w lekcji interesujące? Co chcielibyście zmienić, gdyby lekcja miała być przeprowadzona jeszcze raz? Jeszcze raz krótko odnosi się do elementów wskazanych jako trudne, komentuje propozycje zmian w lekcji.
Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach można było dowiedzieć się ...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można też wykorzystać do przeprowadzenia następującej gry w parach:
Uczeń/uczennica wybiera figurę i opisuje jej własności nie wymieniając nazwy, zaś kolega/koleżanka z pary ma za zadanie określić, jaka figura (z pokazanych w prezentacji) posiada te własności oraz sformułować twierdzenie dotyczące którejś z własności tej figury. Następnie osoby z pary zamieniają się rolami. Przykład: Figura posiada cztery równe boki, jej kąty nie są równe, przekątne przecinają się w połowie pod katem prostym. Opis dotyczy rombu. Przykładowe twierdzenie: Jeśli czworokąt jest rombem, to jego przekątne przecinają się pod kątem prostym. Można wzbogacić grę o element rywalizacji: kto sformułuje więcej twierdzeń dotyczących własności danej figury.