Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
REFOz8BRa9THN1
Ćwiczenie 1
Dostępne opcje do wyboru: . Polecenie: . a
2
Ćwiczenie 2
RlvrmycAmSeGf
Dane jest twierdzenie: „ p jest liczbą niewymierną, jeśli p jest liczbą pierwszą.” Wyodrębnij w tym twierdzeniu założenie i tezę. Jak Ci się wydaje, czy to twierdzenie jest prawdziwe? Określ to intuicyjnie, bez dowodzenia. Dlaczego tak lub dlaczego nie? Możliwe odpowiedzi: 1. Założenie: p jest liczbą pierwszą., 2. Teza: p jest liczbą pierwszą., 3. Teza: p jest liczbą niewymierną., 4. Założenie:p jest liczbą niewymierną.
Req9GkRtSy4Rh2
Ćwiczenie 3
Dane jest twierdzenie:
"qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n, gdy q jest liczbą wymierną."
Wypowiedz to twierdzenie swoimi słowami. Wyodrębnij w nim założenie i tezę. Jak Ci się wydaje, czy to twierdzenie jest prawdziwe? Określ to intuicyjnie, bez dowodzenia. Dlaczego tak lub dlaczego nie? Sformułuj to twierdzenie w postaci implikacji, gdzie założenie jest poprzednikiem, a teza następnikiem. Połącz w pary. Założenie: Możliwe odpowiedzi: 1. qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n, 2. q jest liczbą wymierną, 3. jeśli q jest liczbą wymierną, to qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n Teza: Możliwe odpowiedzi: 1. qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n, 2. q jest liczbą wymierną, 3. jeśli q jest liczbą wymierną, to qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n Twierdzenie w postaci implikacji: Możliwe odpowiedzi: 1. qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n, 2. q jest liczbą wymierną, 3. jeśli q jest liczbą wymierną, to qn jest liczbą wymierną dla wszystkich dodatnich liczb naturalnych n
RGi8UfkyabBta2
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: 2, niewymierną, 2, 4, a, 4, wymierną, wymierną, niewymierną, 2. Polecenie: Dane jest twierdzenie:
"2 jest liczbą niewymierną."
Znajdź założenie i tezę w tym twierdzeniu. Przedstaw je w postaci implikacji. Przeciągnij elementy w odpowiednie miejsca. Założenie: Liczba a= luka do uzupełnienia .

Teza: luka do uzupełnienia jest liczbą luka do uzupełnienia .

Twierdzenie w postaci implikacji: Jeśli a= luka do uzupełnienia , to a jest liczbą luka do uzupełnienia .
2
Ćwiczenie 5

Dane jest twierdzenie:

Kąt wpisany jest równy połowie kąta środkowego opartego na tym samym łuku.

Znajdź założenie i tezę w tym twierdzeniu. Zapisz je w postaci implikacji.

2
Ćwiczenie 6

W czworokąt wypukły ABCD można wpisać okrąg wtedy i tylko wtedy, gdy AD+BC=AB+CD.

To twierdzenie (zapisane w postaci równoważności) zapisz w postaci dwóch twierdzeń, w każdym z nich wyodrębnij założenie i tezę.

ROW1NL4fWdy5R3
Ćwiczenie 7
Poniżej widzisz zadanie maturalne:
"W trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest 4 razy większa od drugiej. Wykaż, że wysokość opuszczona na przeciwprostokątną dzieli ją na odcinki, z których jeden jest 16 razy większy od drugiego."
Przedstaw to zadanie w postaci twierdzenia w formie implikacji, wyodrębnij w nim założenie i tezę. Wpisz prawidłowe liczby. Twierdzenie: Jeśli w trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest Tu uzupełnij razy większa od drugiej, to wysokość opuszczona na przeciwprostokątną dzieli ją na odcinki, z których jeden jest Tu uzupełnij razy większy od drugiego. Założenie: W trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest Tu uzupełnij razy większa od drugiej. Teza: Wysokość opuszczona na przeciwprostokątną dzieli ją na odcinki, z których jeden jest Tu uzupełnij razy większy od drugiego.
3
Ćwiczenie 8

Dany jest czworokąt wypukły ABCD niebędący równoległobokiem. Punkty M, N są odpowiednio środkami boków ABCD. Punkty P, Q są odpowiednio środkami przekątnych ACBD. Uzasadnij, że MQPN.

RUXcIju4qv4c6

Sformułuj twierdzenie wynikające z treści zadania.

RJi0hul16YxAS
Ćwiczenie 8
Uzupełnij luki podanymi pojęciami. 1. Trójkąt równoboczny ma 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90 osie symetrii.
2. Kąty w trójkącie równobocznym są 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
3. W trójkącie równoramiennym dwusieczna kąta leżącego naprzeciw podstawy jest 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90 podstawy.
4. Sześciokąt foremny można wpisać w 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
5. Przekątne trapezu równoramiennego są 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
6. W trójkącie prostokątnym suma miar kątów ostrych jest równa 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90 stopni.
7. Kwadrat jest 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
8. Prostokąt jest 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
9. Przekątne w deltoidzie przecinają się pod kątem 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.
10. Pięciokąt foremny 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90 symetrii.
11. Punkt przecięcia przekątnych rombu dzieli je na 1. okrąg, 2. trójkąt, 3. rozwartym, 4. prostokątem, 5. nie ma środka, 6. dwa różne odcinki, 7. trzy, 8. osią, 9. równoległobokiem, 10. środkową, 11. ostrym, 12. 180, 13. równe, 14. równe, 15. 60, 16. różne, 17. połowy, 18. ma środek, 19. prostym, 20. 90.