Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Moment bezwładności punktu materialnego i bryły sztywnej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca w grupie, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | lina/sznurek, obciążnik |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przeprowadza pokaz – umieszcza obciążnik na końcu liny i kręci nią (w pionie). Nauczyciel pokazuje, że przykłada wciąż taką samą siłę, ale lina obraca się coraz wolniej, jeśli ją wydłużamy. Nauczyciel prosi ochotników o powtórzenie doświadczenia przed klasą, aby potwierdzić, że zmniejszenie prędkości kątowej nie wynika z celowego przyłożenia mniejszej siły, ale ze zmiany innego parametru układu. Uczniowie powtarzają doświadczenie z innymi obciążnikami i innymi rodzajami liny/sznurka. Nauczyciel informuje, że wielkością, która w doświadczeniu ulega zmianie jest moment bezwładności. Następnie, nauczyciel przechodzi do dyskusji nad tym, od czego zależny moment bezwładności punktu materialnego i ciała. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zapisuje odpowiedzi uczniów z dyskusji grupowej na temat tego, co mogło się zmieniać w trakcie eksperymentu i podkreśla prawidłowe odpowiedzi, że istotna jest masa obciążnika oraz długość liny. Nauczyciel przeprowadza obliczenia przedstawione w niniejszym e‑materiale, w wyniku których z ze znanego uczniom pojęcia energii kinetycznej uzyskuje się nową definicję - momentu bezwładności. W celu sprawdzenia zrozumienia definicji uczniowie rozwiązują zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi ochotnika o podsumowanie nowych pojęć poznanych w czasie lekcji i jako pracę domową zleca uczniom rozwiązanie pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zasugerować rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano podczas lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium dołączone do e‑materiału może być wykorzystane w celu powtórzenia materiału. |