Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Obliczenia warunkowe – wyznaczanie skrajnych wartości, sumowanie i sortowanie w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyznaczysz skrajne wartości z określonymi warunkami.

  • Przeprowadzisz podsumowanie warunkowe z zestawień cząstkowych.

  • Posortujesz listy z wyróżnionymi grupami danych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Obliczenia warunkowe – wyznaczanie skrajnych wartości, sumowanie i sortowanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „W arkuszu zapisana jest miesięczna suma wydatków (wartości ujemne) oraz zysków (wartości dodatnie) pewnej firmy. Oblicz, ile zarobiła firma w danym miesiącu. Sprawdź, ile wynosił minimalny zysk, pomijając miesiące, w których zysk był ujemny.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.

  2. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek II”, czyta treść polecenia nr 1: „Razem z przyjaciółmi postanowiliście zagrać w kalambury. Podzieliliście się na dwie drużyny. Każda drużyna otrzymywała tyle punktów, ile haseł udało się im odgadnąć w ciągu minuty. Rozegraliście 3 gry. Na każdą z nich składały się 3 rundy podczas, których obie drużyny próbowały zdobyć punkty. Wyniki z każdej gry zapisywaliście w oddzielnej tabelce arkusza. Oblicz liczbę punktów zdobytych przez każdą drużynę w poszczególnych rundach.” i omawia kolejne kroki rozwiązania.

  3. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią i filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania polecenia nr 2: „Masz jakieś hobby, na które w tygodniu poświęcasz pewną ilość czasu. Czas ten zapisujesz w arkuszu kalkulacyjnym obok nazwy odpowiedniego dnia tygodnia. Każda tabelka to inny tydzień. Udało ci się zebrać dane z trzech ostatnich tygodni. Podsumuj, ile łącznie zostało poświęconego czasu na swoje hobby w podziale na poszczególne dni tygodnia.”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z inną grupą.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
    – w jaki sposób wyszukać najmniejszą wartość oddzielnie z grupy liczb dodatnich i oddzielnie spośród ujemnych?
    – jak przeprowadzić obliczenia warunkowe, jeśli arkusz zawiera wiele tabel cząstkowych umieszczonych obok siebie?
    – jak skorzystać z formatowania warunkowego, gdy mamy do czynienia z nieregularnym układem zestawienia?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek I”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z sekcji: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.