Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Obliczenia warunkowe – wyznaczanie skrajnych wartości, sumowanie i sortowanie w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyznaczysz skrajne wartości z określonymi warunkami.
Przeprowadzisz podsumowanie warunkowe z zestawień cząstkowych.
Posortujesz listy z wyróżnionymi grupami danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Obliczenia warunkowe – wyznaczanie skrajnych wartości, sumowanie i sortowanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „W arkuszu zapisana jest miesięczna suma wydatków (wartości ujemne) oraz zysków (wartości dodatnie) pewnej firmy. Oblicz, ile zarobiła firma w danym miesiącu. Sprawdź, ile wynosił minimalny zysk, pomijając miesiące, w których zysk był ujemny.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek II”, czyta treść polecenia nr 1: „Razem z przyjaciółmi postanowiliście zagrać w kalambury. Podzieliliście się na dwie drużyny. Każda drużyna otrzymywała tyle punktów, ile haseł udało się im odgadnąć w ciągu minuty. Rozegraliście 3 gry. Na każdą z nich składały się 3 rundy podczas, których obie drużyny próbowały zdobyć punkty. Wyniki z każdej gry zapisywaliście w oddzielnej tabelce arkusza. Oblicz liczbę punktów zdobytych przez każdą drużynę w poszczególnych rundach.” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią i filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania polecenia nr 2: „Masz jakieś hobby, na które w tygodniu poświęcasz pewną ilość czasu. Czas ten zapisujesz w arkuszu kalkulacyjnym obok nazwy odpowiedniego dnia tygodnia. Każda tabelka to inny tydzień. Udało ci się zebrać dane z trzech ostatnich tygodni. Podsumuj, ile łącznie zostało poświęconego czasu na swoje hobby w podziale na poszczególne dni tygodnia.”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– w jaki sposób wyszukać najmniejszą wartość oddzielnie z grupy liczb dodatnich i oddzielnie spośród ujemnych?
– jak przeprowadzić obliczenia warunkowe, jeśli arkusz zawiera wiele tabel cząstkowych umieszczonych obok siebie?
– jak skorzystać z formatowania warunkowego, gdy mamy do czynienia z nieregularnym układem zestawienia?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek I”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z sekcji: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.