Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać referat?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje referat oraz charakteryzuje jego wszystkie elementy formalne;
wskazuje podstawowe błędy podczas tworzenia referatu;
wyjaśnia, czym charakteryzuje się poprawnie zaprezentowany referat;
redaguje referat na jeden z proponowanych tematów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Zadaniem uczniów przed lekcją jest przygotowanie egzemplarzy referatów, które podczas swojej nauki szkolnej (na różnych przedmiotach) prezentowali na forum klasowym.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą się zajmować redagowaniem jednej z najważniejszych form pracy własnej ucznia, czyli referatu. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” do lekcji oraz jej celami. Nauczyciel zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”, przede wszystkim z przykładem wzorcowego referatu. Następnie rozpoczynają pracę z multimedium, w którym ekspertka dzieli się z uczniami wskazówkami na temat formułowania referatu. Uczniowie wykonują przyporządkowane do filmu polecenia. W następnym kroku uczniowie rozpoczynają pracę z drugim multimedium („Mapa myśli”) i wykonują polecenia oraz ćwiczenia praktyczne: wskazują błędy, dokonują redakcji, charakteryzują poszczególne części referatu. Ostatnie ćwiczenie może służyć jako praca domowa.
Faza podsumowująca
W końcowej części lekcji materiałem redakcyjnym ucznia będą referaty, który kiedyś prezentowali na lekcjach. Zadaniem ucznia będzie poprawa (redakcja, korekta, ale także formalna poprawa całości) swojej pracy. Uczniowie wykorzystują wiedzę zdobytą na zajęciach.
Materiały dodatkowe:
Bańko M., Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią, Warszawa 2006.
Zdunkiewicz Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, PWN, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.