Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Naturalizm w filmie na przykładzie Męskiej sprawy w reż. Sławomira Fabickiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dowiaduje się, czym jest naturalizm w filmie,
analizuje środki filmowe służące oddaniu naturalizmu w filmie Sławomira Fabickiego Męska sprawa,
wyjaśnia, w jaki sposób reżyser eksponuje przemoc w filmie,
interpretuje wymowę filmu Sławomira Fabickiego Męska sprawa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel (lub chętny uczeń) przygotowuje prezentację pt. Naturalizm w sztuce.
Uczniowie oglądają etiudę Męska sprawa (dostępną w Filmotece Szkolnej).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.
Nauczyciel/uczeń przedstawia prezentację multimedialną Naturalizm w sztuce. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami. Wspólnie formułują cechy naturalizmu i zapisują je w formie mapy myśli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania, np.: Jakie emocje budzi w was film Męska sprawa? Które ze scen są, według was, najbardziej sugestywne? W jaki sposób pokazywana jest przemoc? Jakich środków używa reżyser, by oddziaływać na widza? Co wpływa na efekt wizualny przekazu? Które elementy zastosowane w filmie nawiązują do naturalizmu?
Cały zespół klasowy pod kierunkiem nauczyciela wykonuje polecenia 1, 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Zebranie informacji na temat naturalizmu – wskazanie głównych cech kierunku. Uczniowie podają przykłady dzieł filmowych, które mają cechy naturalizmu.
Praca domowa:
Zinterpretuj znaczenie tytułu filmu Męska sprawa.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Sławomir Fabicki – sylwetka (wywiad dla Culture.pl).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.